تأثیر مؤلفه های انگیزه بخش دعای افتتاح بر انس دانشجویان با خدا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف : هدف از این مطالعه، شناسایی مؤلفه های انگیزه بخش دعای افتتاح بر انس دانشجویان با خدا بود. روش : در این پژوهش روش نمونه گیری تصادفی و جامعه آماری شامل دانشجویان دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان شهر تهران به تعداد 1925 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران، 320 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، آمیخته(کیفی و کمّی) بود. به منظور گردآوری داده ها در بخش کیفی، متن دعای افتتاح، مطالعه و سپس از طریق کدگذاری باز و محوری، مؤلفه های مؤثر بر انس با خدا شناسایی شد. بر اساس مؤلفه های استخراج شده، پرسشنامه محقق ساخته 13 گویه ای با طیف پنج ارزشی لیکرت تدوین شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید صاحب نظر تأیید شد. پایایی پرسشنامه، 90/0 آلفای کرونباخ محاسبه شد. در بخش کمّی، برای تجزیه وتحلیل داده ها نیز از مجموعه آمار توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار اس.پی.اس.اس و آر-26 استفاده شد. یافته ها : نتایج تحقیق نشان داد که مؤلفه های مستخرج از دعای افتتاح(عناصر معرفتی، معنوی و اخلاقی) تأثیر بسزایی بر انس دانشجویان با خدا دارد. نتیجه گیری : به دست اندرکاران تعلیم وتربیت توصیه می شود که توجه دانشجویان را به مضامین اصلی دعاها از جمله دعای افتتاح که مملو از مؤلفه های مؤثر بر انس با خداست، جلب کنند و از قرائت صِرف آن بپرهیزند.Effect of the Motivating Components of the Eftetah Prayer on Students' Relationship with God
Objectives : the purpose of the present survey is to identify the motivating components of the Eftetah Prayer on students' relationship with God. Method: The statistical population of the study included undergraduate and graduate students of Shahid Sharafat and Shahid Bahonar Centers of Farhangian University and 320 students were selected as a sample according to Cochran's formula. This research was practical and mixed in terms of purpose and implementation, respectively. To collect data in the qualitative section, Eftetah Prayer text was studied, and then through open and axial coding, the components affecting relationship with God were identified. Also, based on the extracted components, a 13-item researcher-made questionnaire with a 5-point Likert scale was developed. The validity of the questionnaire was confirmed by expert professors. The reliability of the questionnaire was calculated 0.90 Cronbach's alpha. In the quantitative part, a set of descriptive and inferential statistics were used to analyze the data through Spss software. Results: The results showed that the components extracted from the Eftetah Prayer (epistemological, spiritual, and moral elements) positively affect students' relationship with God. Conclusion: Therefore, educators are advised to draw students' attention to the main themes of the prayers, which are based on relationship with God, and to refrain from simply just reading them