آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: هدف از انجام مقاله حاضر، بازسازی معنایی نظام اسلامی بر اساس بیانات مقام معظم رهبری بود. روش: پژوهش حاضر بر اساس روش شناسی کیفی است و از روش نظریه پردازی داده بنیاد ثانویه برای انجام عملیات تحقیق استفاده شده است. مهم ترین پرسشهای تحقیق حاضر این بودند که: کدام مدل نظری نظام اسلامی را از دیدگاه مقام معظم رهبری تبیین می کند؟ چه تغییراتی در ایران رخ داد که نظام اسلامی صورت گرفت؟ راهبردهای کنشی آن چیست؟ پیامدهای این راهبردها چه خواهد بود؟ یافته ها و نتیجه گیری: یافته ها شامل چندین مقوله عمده به این شرح است: متعیّنهای تعیین نظام سازی از طریق نظام جدید از طریق همه پرسی، تدوین و تصویب قانون اساسی، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی به عنوان شرایط علّی درونی؛ تعرّض به عنوان ولایت و تحریف در معنای آن، القای ناسازگاری مردم سالاری با دین سالاری، جدا کردن دولتمردان از روحانیت به عنوان موانع و شرایط علّی بیرونی؛ نظام سازی بر مبنای فقه، طرح مردم سالاری دینی، طرح مسئله ولایت فقیه به عنوان بستر و شرایط مداخله گر؛ ضدیت با ایدئولوژی سلطنت و استبداد، مردمی بودن انقلاب و نظام، احیای هویت اسلامی در دنیای اسلام به عنوان پیامدهای نظام اسلامی و تکمیل مبانی معرفتی و بنای نظام اسلامی، جریان داشتن نظام سازی، امکان تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی، نقش اجتهاد و مجتهد در تکمیل نظام سازی همبستگی داخلی به عنوان راهبرد مقوله هسته ای این بررسی نظام اسلامی است که مقولات عمده مذکور را در بر می گیرد.

An Analytical Model of The Islamic System Based on The Data-Based Strategy

Objectives: : The purpose of this article is to reconstruct the meaning of the Islamic system based on the statements of the Supreme Leader. Method: The present study is based on qualitative methodology and the data-based data theorizing method has been used to conduct research operations.The most important questions of the present study were: Which theoretical model explains the Islamic system from the perspective of the Supreme Leader? What changes took place in Iran when the Islamic system began? What are its action strategies? What will be the consequences of these strategies? Results and conclusion: The findings include several major categories as follow: Determinants of systematization through the new system through referendums, drafting and approval of the constitution, holding presidential and Islamic Consultative Assembly elections as internal causal conditions; distortion in the meaning of velayat , Inducing the incompatibility of democracy with religiosity, Separating the rulers from the clergy , Systematization based on jurisprudence, the plan of religious democracy, Raising the issue of Velayat-e-Faqih as a context and conditions for the interventionist, Opposition to the ideology of monarchy and tyranny, the popularness of the revolution and the system, the revival of Islamic identity in the Islamic world as the consequences of the Islamic system , Completing the epistemological foundations and building the Islamic system, having a system-building process, the possibility of changing the presidential system to a parliamentary system , The role of ijtihad and mujtahid in completing the systematization of internal solidarity as a strategy of the core category.

تبلیغات