آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: امام خامنه ای، عبور از مرزهای دانش در گام دوم انقلاب اسلامی را نیازمند حاکمیت «اجتهاد و مدل سازی علمی به همراه تهذیب اخلاقی» در فضای علمی کشور می داند؛ لذا بر اساس استناد منظومه فکری ایشان به منابع اسلامی، هدف مقاله حاضر، واکاوی مستند این دیدگاه در آیات و روایات معصومین و تبیین اصول کلی و بایسته های تحقق آن بود. روش : با واکاوی منابع مرتبط با «فضیلت حکمت»، ویژگی های دانش پژوه حکیم، توصیف شد تا بر اساس تحلیل آن لوازم، اصول تعلیم حکیم پرور استخراج و راهبرد جهش علمی مورد انتظار رهبر انقلاب معرفی شود. یافته ها: بر اساس لوازم فضیلت حکمت، دانش پژوه حکیم، موحّد و مهذّب است و با بصیرت علمی موهبتی و اکتسابی و شجاعت، در کسب علم مجاهدت می کند. اصول تعلیم حکیم پرور عبارتند از: توحیدمحوری، نقّادی شجاعانه و مجاهدانه روشهای دستیابی به گزاره های علمی و حکیم بودن معلّم. نتیجه گیری: رعایت اصول تعلیم حکیم پرور که از متون اسلامی استنباط شده اند، موجب می شود تا تلاشهای علمی، اجتهادی و مدل ساز، با دستیابی حداکثری به حقیقت دانش و با تکیه بر توحید و تهذیب اخلاقی باشد و جهش علمی مورد انتظار رهبری در گام دوم انقلاب را محقق کند که متناسب با این اصول، روشهای اجرایی تنظیم می شوند.

Hakim Parvari; Scientific Mutation Strategy Expected by Leader of Revolution in Second Phase of Islamic Revolution

Objectives: : Imam Khamenei considers that crossing the borders of knowledge in the second step of the Islamic Revolution requires the rule of "ijtihad and scientific modeling along with moral refinement" in the scientific atmosphere of the country; Based on his citation of Islamic thought to islamic sources, the purpose of present article is to document this view in the verses and hadiths of the infallibles and to explain the general principles and requirements for its realization; method: By analyzing the sources related to the "virtue of wisdom", the characteristics of a wise scholar are described in order to extract the principles of Hakim Parvar's education based on the analysis of those tools and to introduce the strategy of scientific promotion expected by the leader of the revolution. Results: The findings of the research show that based on the virtue of wisdom, the scholar is a monotheistic and pious one courageously striving to come by knowledge with gifted and acquired scientific insight. The principles of Hakim Parvar's teaching are: monotheism- centered, courageous and struggling critique of achieving scientific propositions, and the wisdom of the teacher. Conclusion: the authors of the survey conclude that  observing the principles of Hakim Parvar deduced from Islamic sciences causes scientific, diligent and modeling efforts to achieve maximum truth in knowledge based on monotheism and moral edification, and also materializes the scientific promotion expected by the leadership in the second step of the revolution and the administrative methods are to be adjusted in accordance with these principles.

تبلیغات