چارچوب مفهومی منش هدایتگر اخلاقی متقاعدکننده؛ ارائه نظریه داده بنیاد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: مطلوب هر «هدایتگری اخلاقی»، این هدف است که مخاطب، آن را بپذیرد؛ به گونه ای که «نگرش» یا «رفتار» او را تغییر دهد. یکی از عوامل متقاعدگری مخاطب، شخص هدایتگر است. این پژوهش کیفی به دنبال شناسایی و تحلیل علمی ابعاد منش هدایتگر اخلاقی متقاعدکننده در جامعه کنونی بود. روش: این تحقیق از نوع کیفی است و به روش داده بنیاد با رویکرد دینی انجام شده است. منابع داده ها عبارتند از: قرآن، روایات و مصاحبه؛ که در سه مرحله کدگذاری شدند و یافته های آن در نهایت، مدل پارادایمی منش هدایتگر اخلاقی متقاعدگر با رویکرد دینی را تبیین کردند. یافته ها: هدایتگری متقاعدگر، یک رابطه یاورانه مبتنی بر زمینه دوگانه خردمندی- قدرتمندی است؛ مقوله مرکزی منش هدایتگر متقاعدگر، اخلاق یاورانه است که شامل مقوله های مهرورزی، انصاف، خوش خلقی و صداقت می شود. همچنین توان دوگانه هدایتگر در خردمندی و قدرتمندی به عنوان زمینه تأثیرگذار بر فرایند متقاعدگری، به عنوان «راهبرد» است و ساختار و محتوای ارتباط آنها به عنوان شرایط میانجی عمل می کنند و به پیامد اقناع مخاطب می انجامد. نتیجه گیری: منش هدایتگر اخلاقی با متقاعدسازی مخاطب ارتباط دارد و شکل دهی آن در چارچوب مفهومی ارائه شده، زمینه ساز تقویت نیروی انسانی هدایتگری در جامعه خواهد بود.A framework of the Concept of “persuasive Ethical Guidance” Attitude ( A Grounded Theory Approach)
Aim: The ideal of any "moral guidance" is for the audience to accept it; in such a way that his "attitude" or "behavior" changes. One of the persuasive factors of the audience is the guiding person. This qualitative research sought to identify and scientifically analyze the dimensions of persuasive ethical guidance in today's society. Method: This research is qualitative and was done using a grounded theory approach with a religious approach. Data sources included the Qur'an, hadith, and interviews; which were coded in three stages and its findings finally explained the paradigmatic model of persuasive moral guidance with a religious approach. Results: The research findings showed that persuasive guidance is a helpful relationship based on the dual field of wisdom-power; The "central category" is the persuasive guiding character, the auxiliary morality, which includes the categories of kindness, fairness, cheerfulness, and honesty. Also, the dual ability of the guide in wisdom and power as a "context" affects the persuasion process as a "strategy" and their communication structure and content act as "mediating conditions" and lead to the "consequence" of persuading the audience. Conclusion: The moral guide character is related to Persuasion the audience and its formation in the presented conceptual framework will pave the way for strengthening the guiding human resources in the society.