آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: هدف از انجام این تحقیق، بررسی نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص موانع تکوین تفکر دینی در دانشجویان بود. روش: روش مطالعه حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، 189 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بودند که همگی در بررسی شرکت داشتند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه 48 سؤالی محقق ساخته با پایایی 82/0 بود. داده ها با استفاده از آزمونهای تی تک نمونه ای و گروههای مستقل و تحلیل واریانس یک راهه، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: از نظر اعضای هیئت علمی، موانع فردی(میانگین 22/4)، خانوادگی(میانگین 13/3)، اجتماعی- فرهنگی(میانگین 30/3) و نگرشی و انگیزشی(میانگین 12/4) در حد بیشتر از متوسط و موانع اقتصادی(میانگین 02/2) در حد کمتر از متوسط، مانع شکل گیری تفکر دینی در دانشجویان می شوند. نتیجه گیری: برای حفظ و ارتقای تفکر دینی لازم است به مهندسى طرحهاى پرورش دهنده تفکر دینی دانشجویان، تجدید نظر در حوزه برنامه ریزى فرهنگى دانشگاهها توجه ویژه ای شود.

An Investigation of the Barriers to the Development of Religious Thought in Students

Objectives:  The present study aims to investigate the obstacles to the development of religious thought in students from Islamic Azad University faculty members’ point of view. Method: The study is a survey method. The statistical population comprised all 189 faculty members of the Islamic Azad University of South Tehran Branch and all included in the sample. The research tool is a researcher-made questionnaire, comprised 48 questions in five dimensions (Individual, Family, Sociocultural, Economical, Attitudes and motivations) with a reliability of 0.82. One-sample and independent groups T-test, and one-way Anova used for data analysis. Results: The faculty members considered individual (mean 4.22), family (3.13 average), sociocultural (mean 3.30) and attitude and motivational (4.12 average) barriers as the important barriers to the formation of religious thought in the students. Conclusion: To promote religious thought, it is needed to pay special attention to the engineering of students’ thinking development plans, to revise the cultural planning of the universities.

تبلیغات