آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: هدف از نگارش این مقاله، پاسخ به این پرسش مهم بود که آیا فنّاوری ابزاری خنثی است یا جهت و بار ارزشی و اخلاقی دارد. روش: روش نگارش مقاله، تحلیل اسنادی است. برای پاسخ، ضمن ارائه تعریف مختار از فنّاوری و جهت داری، با ذکر چهار دلیل از طرفداران خنثی بودن فنّاوری(ابزارگرایان) و نقد ادلّه آنان(مثل پیت، مطهری، رحیم پور) به ادلّه طرفداران جهت دار بودن فنّاوری با شش گرایش متفاوت پرداخته شده است(مثل هایدگر، فینبرگ، نصر، پستمن، گلشنی، آیدی، وندپول، کروز، سروش و...). سپس ادلّه کسانی مثل ذات گرایان و تعیّن گرایان را جبری و افراطی دانسته و در نهایت، با پذیرش سخن طرفداران تأثیر علوم پیشینی و فرهنگ در فنّاوری و پذیرش مشروط نظریه «وساطت فنّاوری» و «طرح کاربرد» فنّاوری، به موضعی میانه و معتدل می رسد. یافته ها و نتیجه گیری: نویسنده هم افراط ذات گرایان را رد می کند و هم تفریط ابزارگرایان را و خود موضعی اصلاحی در بین آن دو اتخاذ می کند.

Is Technology Value Oriented?

Objectives: The purpose of writing this article is to answer the important question of whether technology is a neutral tool or has a value and moral direction and burden. Method: The method of writing the article is documentary analysis. In response, while providing an autonomous definition of technology and orientation, by citing four reasons for the neutrality of technology (instrumentalists) and criticizing their arguments (such as Pete, Motahari, Rahimpour) the arguments of proponents of technology orientation with six different tendencies have been discussed ( Eg Heidegger, Feinberg, Nasr, Postman, Golshani, Ihde, Wendpool, Cruz, Soroush, etc). Then he considers the arguments of people such as essentialists and determinists as coercive and extreme, and finally, by accepting the words of the proponents of the influence of a priori sciences and culture on technology and conditionally accepting the theory of "technology mediation" and "application plan" of technology, to a moderate position.  Results and Conclusion: The author rejects both the extremism of the essentialists and the deviance of the instrumentalists and takes a corrective position between the two.  

تبلیغات