آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش، تببین مبانی انسان شناختی پارادایم های رایج در علوم انسانی غربی و پاسخ به این پرسش بود که آیا روش شناسی علوم انسانی غربی متأثر از مبانی انسان شناختی آن است یا خیر. روش: تحقیق حاضراز نوع توصیفی- تحلیلی و مطالب آن با روش کتابخانه ای گردآوری شده است. یافته ها: انسان به عنوان موضوع علوم انسانی و انسان شناسی به مثابه یکی از پشتوانه ها و مبانی نظری علم، نقشی اساسی در فرایند تولید علم دارد. تنوع تعریف و تلقی های گوناگون از انسان، تأثیر زیادی بر حوزه معرفت شناسی، به ویژه در مباحث روش شناسی و روشهای تحقیق در علوم انسانی دارد؛ به گونه ای که پارادایم معیّنی در حوزه علوم انسانی می تواند متأثر از ایده ای خاص در باب ماهیت انسان باشد. برای مثال، تلقی شیء انگارانه و تصور مکانیکی از انسان و بالطبع گزینش روشهای کمّی در رویکرد اثباتی و تعریف انسان به موجودی آزاد، معناساز و خلاق و اتخاذ روشهای کیفی در رویکرد تفسیری، معلول همین تفاوت نگرش به انسان است. نتیجه گیری: روش شناسی علوم انسانی به نحو اجتناب ناپذیری متأثر از مبانی و پیش فرضهای انسان شناختی آن است؛ به گونه ای که تغییر در نوع نگرش به انسان می تواند روش شناسی و به تبع آن، به دلیل تأثیر عمیق روش شناسی، ماهیت علوم انسانی را متحول سازد.

An Analysis of the Principles of Anthropology of the West Humanities and its Methodological Requirements

Objectives : The present article aims to  investigate  the principles  of  anthropology of  the west humanities  and  its  methodological  requirements  in the west. Method:   This study has been   carried out by descriptive –analytic method. Results:     Human ,as the subject of humanities  and  anthropology  and one of the  theoretical  support  and  theoretical principles of science , plays  the main role  in forming  knowledge ( cognition).  Different  definitions and perceptions of  human  significantly  affect  epistemology  field ,especially  the theoretical  field  of  methodology  and  research methods of  humanities so that    any paradigm  is  likely to  be affected  by special  idea  about human nature.  For example,  considering  human as  an object  and  mechanical perception of human  , selecting  quantitative methods  in demonstrable  approach  ,  defining  human as  free and  creative  being    and selecting  qualitative   way  in   interpretive  approach  are caused by  this  variety  in  attitude to human. Conclusion: The authors of the survey conclude that human sciences methodology is affected by principles and prehypothesis of anthropology; in a way that a change in human views may lead to change in methodology and consequently in human sciences .  

تبلیغات