آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: هدف از نگارش این مقاله، بررسی «معرفت شناسی» در رویکرد ریزوماتیک ژیل دلوز و علامه طباطبایی و نقدهای وارد بر معرفت شناسی ریزوماتیک دلوز بر مبنای نظریات علامه طباطبایی بود. روش: از روش های تحلیل مفهومی و انتقادی برای پاسخ به سؤالات پژوهش استفاده شده است. یافته ها: مفاهیم اصلی معرفت شناختی ریزوماتیک ژیل دلوز شامل نفی بازنمایی دانش، صیرورت و شدن به جای بودن، تجربه گرایی استعلایی، کثرت بدون هیچ گونه وحدت، شک گرایی و نسبی گرایی، رد اقتضائات پیشینی، رد تصویر جزمی اندیشه، نفی فرا روایت، عقل ستیزی، جنبه تولیدی بودن معرفت و فاقد هر گونه وجه کشفی است. نظر به اینکه دیدگاه معرفت شناختی ژیل دلوز و مواضع رادیکال وی تا حدود زیادی اعتبار رویکرد درختی در معرفت را در هم شکست و منجر به چالش های جدّی شد، علامه طباطبایی در تقابل جدّی با اندیشمندان غرب و مواضع سکولاری و پساساختارگرایی آنان، در بنیان های معرفت شناختی خود بر مبناگروی، مطابقت با واقع به عنوان معیار صدق داعیه های دانشی، جهان شمولی معرفت فطری، عقل حجت باطنی خداوند و ابزار فهم و دریافت معارف بنیادین، انسان واجد معرفت های فطری، یقینی بودن معرفت و بداهت آن، متعیّن بودن حقیقت و... اشاره می کنند. نتیجه گیری: معرفت شناسی ژیل دلوز حکایت از ایدئولوژی ناسازوار و تقابل های صریح و جدّی با معرفت شناسی علامه طباطبایی دارد.

Explaining Epistemology of Gilles Deleuze and Allameh Tabatabai and Criticizing the Challenges of the Rhizomatic Approach

Objectives: The main purpose of this study is first to examine two perspectives on epistemology in order to ascertain how "epistemology" is presented in the rhizomatic approach of Gilles Deleuze and Allameh Tabatabai. Then, the critique of Deleuze rheumatic epistemology based on theories of Allameh Tabatabai is to be studied in order to open up new dimensions in this regard and to include the increment of fundamental knowledge in the field of epistemology. Method: Conceptual and critical analysis methods have been used to answer the research questions.  Results: The main concepts of Gilles Deleuze rheumatic epistemology include negating the representation of knowledge, becoming and being replaced, transcendental empiricism, plurality without any unity, doubt and relativism, the rejection of a priori claims, the rejection of the dogmatic image of thought, the negation of the transcendence, Anti-Semitism, is the aspect of the production of knowledge and does not have any discovery. Given that the epistemological view of Gilles Deleuze had largely failed the credibility of the tree's approach to knowledge, due to its radical positions, Allameh Tabatabai, as a Muslim philosophic thinker, was in a serious confrontation with Western scholars And their secular and post-structural positions, based on their epistemological foundations, on the basis of reality, as the criterion of the truth of knowledge, universality of innate knowledge, the intellect of God's inner justification, and the means of understanding and receiving basic knowledge, human beings possess natural knowledge, The certainty of knowledge and its evidences, the fact that they are truthful, and so on in this study, in detail, based on the ideas of Allameh Tabatabaei criticism of Gilles Deleuze, was discussed.  Conclusion: The epistemology of Gilles Deleuze shows an inappropriate ideology and explicit and serious contradictions with Allameh Tabatabaei’s epistemology .

تبلیغات