آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

از زمان طرح موضوع «اسلامی شدن دانشگاه» تاکنون، پژوهشهای زیادی سعی در ایضاح، جستارگشایی، تدقیق مفهومی، و آسیب شناسی این موضوع داشته اند. تکوین چنین سامان پژوهشی حول موضوع یادشده اگر چه منجر به ظهور یافته های جدید شده، اما تنوع و پراکندگی این موضوعات موجب شده نتوان دریافتی علمی از مباحث مطرح شده داشت. هدف: محقق در این پژوهش به بازاندیشی در معانی، مفاهیم، پیش فرضها، رویکردها و همه آنچه در پژوهشهای انجام شده طی سالهای گذشته به انجام رسیده، پرداخته است. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش، فراتحلیل بوده و به شیوه کیفی و اسنادی انجام شده است. یافته ها: پژوهشهای انجام شده در حوزه اسلامی شدن دانشگاه را می توان مسامحتاً حول پنج مضمونِ گرایش دانشگاهیان به اسلامی شدن، مفهوم اسلامی شدن، راهکارها و موانع اسلامی شدن، امکان و ضرورت اسلامی شدن و اسلامی شدن، ایدئولوژی و قدرت سامان داد. نتیجه گیری: دانشگاهیان در مجموع با کلّیت اسلامی سازی مخالفتی ندارند، اما سیاستها و برنامه هایی که برای اسلامی کردن دانشگاه ارائه و اجرا شده، با چالشهایی مواجه است. راه برون رفت از چالشهای موجود، رسیدن به فهمی مشترک در خصوص موضوع است؛ فهمی که: نقطه نظرات همه ذی نفعان در آن لحاظ شده، با عرف حاکم بر نهادهای علمی بین المللی در تعارض نباشد و متناسب با ارزشها و نیازهای جامعه اسلامی ایران باشد

Islamization of the University in Post-Revolution Iran; a Meta-Analysis

Since the idea of Islamization of the University was raised, several researches have attempted to explain, explore and scrutinize the concept and its advantages and disadvantages. Although the formation of such a literature has led to new findings on the subject, but the diversity and dispersion of the researches hinders any precise and scientific perception of the “Islamization of university”. Objectives : The main objective of this study is to review the meanings, concepts, assumptions, approaches and whatever proposed in relevant researches during the past years. Method: The methodology of this research is based on the meta-analysis method using qualitative and library tools of study. Results: Findings of this research show that the conducted researches on the field of Islamization of university can be broadly classified around five themes: the “academicians’ tendency toward the Islamization”, the “concept of Islamization”, “Strategies and obstacles against the Islamization”, “possibility and necessity of Islamization”, and the “ideology and power”. Conclusion: The author of the research concludes that in general, the academicians don’t dis agree the Islamization, but the policies and plans for Islamizing the university are confronted with some challenges. Way out is a share understanding of the subject. Understanding which all stakeholders share together and not in contradiction with international scientific institutions principles and which is compatible with Iranian values.  

تبلیغات