آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: پرورش خلاقیت هنری، زمینه سازی برای تولید محتوای هنری همخوان با ارزشهای اسلامی- ایرانی و وسعت بخشی به ذائقه هنری، از اهداف تعلیم و تربیت به شمار می آید. با توجه به آنکه یکی از اهداف بنیادین انقلاب اسلامی، اشاعه همه جانبه تربیت اسلامی در جامعه است، عنایت به تمامی ابعاد تربیت و از آن جمله تربیت هنری، امری بایسته اهتمام می باشد. نظر به تأثیرگذاری وافر تربیت هنری بر ارتقای فرهنگی کشور، تبیین خط مشی های ترسیم شده توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی(ره)، ضرورت دارد. روش: این نوشتار با روش تحلیلی- استنباطی، پس از تبیین موضوع «تربیت هنری» به عنوان یکی از موضوعات نوین در آثار فلاسفه تعلیم و تربیت، اهداف، اصول و مبانی تربیت هنری را در پرتوی آرا و نظریات امام خمینی(ره) بررسی می کند. یافته ها: هنر به عنوان یک محتوای فرهنگی و یک ضرورت در روند تکامل اجتماعی، به برقراری رابطه معنادار میان مفاهیم، تحول در ساختارهای شناختی قبلی و انتقال یادگیری در بسترها و بافتهای جدید می پردازد. تربیت هنری به فرایند افزایش رشد مهارتهای فکری و شناختی و تولید ایده های نوین گفته می شود و یکی از مهم ترین کارکردهای نظام آموزشی پیشرو به شمار می آید و به شکل گیری هویت فرهنگی، رفتارسازی در جامعه، هدایت افراد به سوی هنجارها و تکوین معرفتی منتقد می انجامد . نتیجه گیری: اخلاق محوری، دین مداری، استقلال فکری و توجه به مصالح ملی، از جایگاهی بنیادین در خوانش امام خمینی(ره) از تربیت هنری برخوردارند

Imam Khomeini, s Reading (RA) of Art Education

Objectives: The present article aims at clarifying art education from view point of the founder of Islamic revolution of Iran imam Khomeini.  Fostering the artistic creativity and artistic production in line with the values of Islamic-Iranian and developing the artistic taste is one of the goals of education. Given that one of the fundamental objectives of the Islamic Revolution, the spread of Islam in society is an all-round education, paying attention to all aspects of education, including arts education, as an effort is necessary. Due to the great influence of artistic education in the promotion of our culture and explaining the policies drawn up by the great founder of the Islamic Revolution (RA) is necessary. Methods: The method of the paper is analytical method, after clarification of "art education" as one of the new subjects in the works of philosophers of education, objectives, and principles of art education in light of the views of Imam Khomeini (RA) review.  Results: Art is considerd as a cultural content and a necessity in the process of social development, to establish meaningful relationships between concepts, structures prior knowledge transformation and transfer of learning in a new context and artistic growth process thinking skills. Conclusion: Ethical, religious orientation, independence of thought and attention to national interests, fundamental place in the reading of Imam Khomeini enjoyed the artistic education. In this context, artistic education, an essential tool for the success of Islamic education and the purification of art diversion, corruption, isolation, rigidity, also sees the development of critical knowledge

تبلیغات