آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: دستیابی به رهیافتی نو برای ایجاد سازمان کرامت مدار با مقایسه مبانی انسان شناسی و کرامت انسانی مکاتب فلسفی کانت(انسان اخلاقی) و علامه طباطبایی(انسان الهی). روش: بازاندیشی و مقایسه مبانی انسان شناسانه دو مکتب فلسفی با رویکردی تحلیلی- منطقی و راهبرد کلان کیفی از نوع استفهامی به روش گونه شناسی. یافته ها: محوریت انسان الهی، عبودیت و بندگی خداست و کرامتش امری الهی با انواع ذاتی و اکتسابی و با مراتبی از تقواست؛ در حالی که انسان اخلاقی، خود غایت و هدف اصلی است و کرامتش امری ذاتی، بشری و مبتنی بر تعقل و استقلال و قانونگذاری است. نتیجه گیری: جامعه بشری امروز در حسرت ایجاد سازمانی در شأن انسان، روزگار می گذراند و تلاش می کند تا سازمانی مبتنی بر کرامت انسان بنا کند. بر اساس مقایسه انجام شده، گذار از انسان اخلاقی به انسان الهی می تواند رهیافتی نو برای سازمان کرامت مدار ایجاد کند

Transition from Moral Man to Divine Man, a New Approach to Dignity-Oriented Organization with Dignity

Objectives :The present research aims at  developing  a new approach to creating dignity-oriented organization by comparing anthropological foundations and human dignity in the Philosophical schools of Kant (moral man) and AllamehTabatabie (divine man).Method: Reconceptualization and comparing anthropological foundations of two philosophical schools utilizing analytical-logical approach. The qualitative strategy type of this research is interrogative approach using typology method.Results: The results of the article indicate while the divine man finds dignity by worshiping and total surrender to God and is inherent and acquired through stages of piety, a moral man is the pinnacle and goal by itself whose dignity is inherent and human and is based on reason, independence and rule setting.Conclusion: The authors of the survey conclude humanity of today is in desperate need for becoming organization for humans and makes every effort to establish a dignity oriented organization. Based on this study comparative analysis, transition from moral man to divine man may provide a novel approach in creating a more dignified organization

تبلیغات