تدیّن و تعالی معنوی در دانشگاه اسلامی از دیدگاه رهبر انقلاب (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: با توجه به اینکه شناخت یک موضوع، مقدّم بر تلاش برای تحقق آن موضوع است،این پژوهش درصدد شناسایی و معرفی برخی از مؤلفه های دانشگاه اسلامی از دیدگاه رهبر انقلاب است. روش: در پژوهش حاضر، داده های متون و سخنرانی های رهبر انقلاب پیرامون دانشگاه اسلامی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی،تجزیهو تحلیل شده و تلاش بر این بوده که چارچوب موضوع تدیّن و تعالی معنوی در دانشگاه اسلامی استخراج و تدوین شود. یافته ها: دستاوردهای تحقیق حاکی از آن است که «تدیّن و تعالی معنوی» یکی از مؤلفه های اصلی دانشگاه اسلامی و خود مشتمل بر 12 مؤلفه فرعی ذیلاست: خداجویی دین مدار، معرفت توحیدی، حضور هدایتگر روحانیت، استهداء و استمداد از پروردگار، خواندن مدبّرانه قرآن و دعا، تعهد به مبانی، نماز، پرهیز از دنیاپرستی، حجاب، ایمان به قضا و قدر الهی، امربهمعروف و نهی از منکر، انتظار. نتیجه گیری: دانشجو و دانشمند اسلامی در پی علم اند و علم، حقیقتی بی منتهاست که خالق متعال، عالی ترین مرتبه و نیز مبدء آناست. براین اساس و مبتنی برتحلیل بیانات رهبری، همه فعالیتهای جوینده علم، در مسیر تدیّن به طور هم سو و هم افزا رو به سوی مبدء متعال دارند.این اساسی ترین مؤلفه معنوی در دانشگاه اسلامی است که «تدیّن و تعالی معنوی» ناظر به توضیح این مهم استReligiosity and Spiritual Perfection in Islamic University According to Supreme Leader
Objectives :To understand an issue well and thoroughly is superior to an attempt to investigate that. The present study is to describe the fundamental variables in Islamic University according to Supreme leader. Method: The present study is a qualitative one since the data is qualitative in nature. And also the study is a primary research. Results: The finding s of the study point out that spiritual perfection is one of the Islamic universities traits which consist of 12 components: religion-orientated God seeking, believing in God oneness, leading role of clergies, to want help of God, the holy book-the Koran- reading and interpretation, commitment to the principles. Prayers, avoiding materialism, Hejab, believing in Ghaza and Gadar( destiny and providence), promotion of good and prevention of evil , Entezar (waiting for Imam Mahdi). Conclusion: The authors of the research conclude Islamic students and scientists long for knowledge, and science is an endless fact that the great creator is the highest level and the origin of that fact. Therefore, according to the Leader all the students and scientists activities should be in accordance with the origin of perfection, and this is the most important spiritual components of an Islamic university