آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

موضوع تجربه دینی برای متفکران دینی و نیز برای کسانی که به رشد ومطالعه دین به عنوان رشته ای آکادمیک، کمک کرده اند، موضوعی محوری بوده است. هدف از نگارش این مقاله، پرداختن به تربیت دینی بر اساس رویکرد تجربه دینی و نقد آن بر اساس آموزه های اسلامی بوده است. روش: در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی و استنتاجی الگوی فرانکنا به استنتاج چیستی و چگونگی اهداف و اصول تربیت دینی این رویکرد پرداخته شده است. یافته ها: تربیت دینی بهطور عمده از طریق شکل گیری تجربه دینی و تکوین جنبه احساسی مذکور از طریق انجام آداب ومناسک دینی مربوطه تحقق پیدا می کند.نقد انجام شده نشان می دهد کهرویکرد تجربه دینی به تقدّم احساسات وعواطف دینی نسبت به شناخت در شکل گیری ایمان و به تبع آن در تربیت دینی توجه می کند. در واقع؛ برای شناخت، نسبت ثانوی قائلند؛ در حالیکه در اسلام،تربیت دینی مبتنی بر رویکرد تجربه دینی متناظر با آموزه های اسلامی با توجه به سه عنصر شناختی، عاطفی و ارادی صورت می گیرد

Explanation and Investigation of Purposes and Principles of Religious Education Based on Religious Experience Approach and Its Criticism Based on Islamic Education

Objectives: The subject of religious experience is a fundamental subject for religious thinkers as well as those people who develop religious studies as an academic discipline. The purpose of this paper is to investigate religious education based on religious experience approach. Method: According to Franken’s deductive methodology, objectives and principle of religious education have been investigated. Results: Research findings revealed that religious education based on religious experience emphasizes mainly on emotional aspect through religious rituals and ceremonies. The accomplished criticism indicates that religious experience approach pays attention to the priority of religious sentiments and affections over cognition in forming faith and as a result it pays attention to religious education, therefore; they believe that understanding is secondary while in Islam understanding is superior to sentiments and affections. Conclusion: The author of the present article concludes religious education based on religious experience conformed to Islamic education is done with regard to three cognitive, affective, and volitional principles

تبلیغات