سه تفاوت مبنایی در علم دینی و علم سکولار (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تبیین سه سؤال مبنایی در خصوص 1) رابطه معرفت نفس با علم دینی، 2) نسبت بین علم انسان، علم خدا و جهان، و 3) مزیت نسبی علوم انسانی- اسلامی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی است که با نگرشی تحلیلی- تطبیقی به منابع دینی و علوم انسانی رایج صورت گرفته است. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که: 1) توجه به معرفت نفس یکی از زمینه های لازم برای تحول در علوم انسانی است. 2) در تدوین نظریه علوم انسانی- اسلامی باید آموزه های وحیانی به عنوان دانش درجه اول قلمداد شود. 3) مزیت نسبی علم دینی، توانایی عبور از ظاهر به باطن امور است که از طریق درک جوهر اشیا حاصل می شود. نتیجه گیری: به دلیل تفاوتهای مبنایی در علم دینی و سکولار، رویکردهای تذهیبی و ترکیبی نمی توانند منتهی به تحول اساسی در علم رایج شوند و تنها یک فلسفه علم جدید می تواند کارساز واقع شودThree Fundamental Differences between Religious and Current (Secular) Sciences
Objectives : The aim of the present study is to explain the following issues: 1) The relation between self-knowledge (Marefate- nafs) and religious science 2) The ratio between human science, God science and the world, and 3) the advantage of religious science in comparison with current( secular) science. Method: The research method is qualitative research using comparative analysis process. Results: The results of the present research Shows that: 1) The study of self-knowledge is necessary for developing human sciences, 2) Using religious concepts is necessary to develop theories in the field of religious sciences, and 3) the Advantage of religious sciences is the ability in "passing from surface to the depth". Conclusion: The author of the article conclude Modification and combination approaches are not able to lead to religious sciences; so only a new scientific philosophy may be effective in generation of religious sciences technologies