آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف اصلی از اجرای این مطالعه شناسایی الگویی برای سنجش ارزش بازیکنان باشگاه های فوتبال لیگ برتر ایران و ارزیابی اثربخشی عوامل مرتبط با ارزشگذاری بازیکنان می باشد. این پژوهش از نوع کاربردی-پیمایشی است که برای تعیین، دسته بندی و شناسایی متغیرهای تاثیرگذار بر ارزش بازیکنان از نظرات خبرگان ورزشی از طریق توزیع 27 پرسشنامه و با استفاده از روش دلفی انجام شده است. برای ارائه الگوی ارزشگذاری از نرم افزار SPSS و SmartPLS استفاده شده است و 209 بازیکن از 14 باشگاه مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته های پژوهش بیانگر آن است که از دیدگاه خبرگان ورزشی 33 متغیر از 52 متغیر در 4 دسته(ویژگی های باشگاه، عملکرد فنی بازیکن، توانایی فنی بازیکن و ویژگی های فیزیکی و اخلاقی) بر ارزش بازیکنان تاثیرگذار است. همچنین نتایج تحلیل الگو از طریق رگرسیون گام به گام نشان دهنده این است که صرفاً متغیرهای بازیکن برتر(بهترین) بودن، ارزش باشگاه بازیکن، امتیاز متریکا، سن بازیکن، افتخارات بازیکن، توانایی خاص بازیکن، تعداد کارت زرد و لمس توپ بر ارزش بازیکنان تاثیرگذار است.

A Model for Evaluating the Value of Soccer Players in Clubs of the Pro League of Iran

The main purpose of this study is to evaluate the value of soccer players in clubs of the Pro League of Iran and to evaluate the effectiveness of the factors related to the players valuation. This study is an applied-survey type which was done to determine, categorize and identify variables affecting the value of players from the opinions of sports experts through the distribution of 27 questionnaires and using the Delphi method. SPSS and SmartPLS software was used to provide the valuation model, and 209 players from 14 clubs was examined. Findings indicated that from the point of view of sports experts, 33 variables out of 52 variables in 4 categories (club characteristics, player's technical performance, player's technical ability and physical and moral characteristics) affect the value of players. Also, the results of model analysis through step-by-step regression showed that only being top(the best) players, value players, metrica score, player age, player honors, number of yellow cards and touching the ball affect the value of players.

تبلیغات