آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

از دیدگاه اجتماعی، اجتناب مالیاتی و عدم ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت ها تبعات جبران ناپذیری برای جامعه دارد. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و اجتناب مالیاتی شرکت ها با توجه به اثر میانجی مسئولیت اجتماعی شرکت ها می باشد. بدین منظور اطلاعات مالی 135 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 7 ساله بین سال های 1394 و 1400 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که بین درصد مالکیت نهادی و مسئولیت اجتماعی شرکت ها رابطه ای مثبت وجود دارد. همچنین، هرچه نسبت مالکیت نهادی بیشتر باشد، احتمال استفاده از اجتناب مالیاتی کم تر است. علاوه بر این، مسئولیت اجتماعی، متغیر میانجی نسبی در رابطه بین مالکیت نهادی و اجتناب مالیاتی محسوب می شود. به بیان دیگر، افزایش حضور مالکان نهادی در ساختار مالکیت شرکت ها از طریق افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی کاهش اجتناب مالیاتی را در پی دارد. بر اساس یافته ها مالکیت نهادی علاوه بر اینکه به طور مستقیم اجتناب مالیاتی شرکت ها را کاهش می دهد، به طور غیر مستقیم و از طریق ارتقای مسئولیت اجتماعی نیز موجب کاهش اجتناب مالیاتی شرکت ها می شود. نتایج پژوهش ضرورت توجه به ساختار مالکیت شرکت ها را به منظور ارتقای مسئولیت های اجتماعی شرکت ها و کنترل اجتناب مالیاتی آن ها نشان می دهد.

Ownership structure, Corporate Social Responsibility and tax avoidance: Evidence from Tehran Stock Exchange

Due to the increased competition among organizations and their need to adapt to legal and environmental changes, tax avoidance has attracted growing attention at the organization level. From a social point of view, corporate tax avoidance prevents the financing of projects that are necessary for society. Therefore, tax avoidance leads to severe damages for the society. This issue has caused tax avoidance to become one of the main concerns of governments. Due to the importance of tax avoidance, many research has been conducted to explore the factors affecting it. However, the role of managers in the amount of tax avoidance has been neglected in the previous research. In particular, previous studies have not analyzed mediating variables such as corporate social responsibility which has a significant impact on the motives and decision-making. The concept of corporate social responsibility has become a central paradigm in the field of corporate governance in recent decades. Our study examines the direct and indirect relationship between institutional ownership and corporate tax avoidance using corporate social responsibility as a mediating variable.

تبلیغات