آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۷

چکیده

اصل صحت از بنیادی ترین مباحث فقهی است که در معاملات و عبادات همچنین اقوال و اعتقادات، کاربرد مؤثر دارد و منظور از آن این است که فعل و اعمال حقوقی دیگران را باید حمل بر صحت نمود و آثار صحیح شرعی بر آن مترتب کرد. پژوهش حاضر که به روش تحلیلی و توصیفی سامان یافته است درصدد پاسخ به این پرسش است که آیا اصل صحت علاوه بر آثار شرعی، مثبت لوازم عقلی و عرفی خود نیز است؟ نگارندگان بر این عقیده اند با عنایت به عمده ترین دلیل حجیت اصل صحت؛ یعنی سیره عقلاء و ترجیح اماریت آن، در صورت تحقق ارکان اجرای این اصل و احراز عنوان عرفی و شرعی عمل، مثبتات آن نیز معتبر است؛ لذا اصل صحت با فراهم شدن شرایط مذکور اگر نتواند لوازم عقلی و عادی، یعنی مثبتات خود را اثبات نماید، ثمره عملی بر بیان این اصل، مترتب نخواهد بود.

متن

reflection on the validity of the positive principles of authenticity from the perspective of Imami jurisprudence

The principle of authenticity is one of the most fundamental jurisprudential topics, which has an effective application in transactions and worship as well as words and beliefs, and the meaning of this is It is that the actions and legal actions of others should be considered correct and the correct Shariah effects should be imposed on them. Analytical and descriptive has been organized, trying to answer this question, whether the principle of correctness, in addition to the works of Sharia, is positive of intellectual and customary items. Is it yourself? The authors are of this opinion, considering the main reason of the validity of the principle of correctness; That is, the way of the wise and the preference of its emir, in If the elements of the implementation of this principle are fulfilled and the customary and Shariah title of the action is verified, its positives are also valid; Therefore, the principle of correctness with the provision of conditions If the aforementioned cannot prove the rational and normal elements, i.e. its positives, the practical fruit of the expression of this principle will not be obtained.

تبلیغات