تمنای بهبود کارکردهای اجرایی و مهارت های خواندن از جام مراقبه در دانش آموزان: تکنیک های ذهن آگاهی در مقابل ساهاجایوگا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف مطالعه ی حاضر ارتقای مهارت های خواندن از طریق بهبود مکانیسم های اثرگذار شامل توجه انتخابی و بازداری با استفاده از تکنیک های ذهن آگاهی و ساهاجایوگا در گروهی از دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی با مشکلات تحصیلی و توجه بود. در یک طرح آزمایشی از نوع پس آزمون و پیگیری یک ماهه ی 200 دانش آموز دختر و پسر دارای افت تحصیلی از دو مدرسه ی داوطلب شرکت در مطالعه ی شهر تهران توسط معلمان به پژوهشگر معرفی شدند. از بین آن ها 60 دختر و 60 پسر با توجه به ملاک های ورود و خروج برای مطالعه جداسازی شدند. این دخترها و پسرها جداگانه و به صورت تصادفی در سه گروه برنامه ی ذهن آگاهی (گروه آزمایشی 1)، برنامه ی ساهاجایوگا (گروه آزمایشی 2) و بدون مداخله (گروه کنترل) قرار گرفتند (در کل هر گروه 20 نفر دختر و 20 نفر پسر). پس از پای ان مداخل ه، ه ر سه گ روه در مراح ل پس آزم ون و پیگی ری آزمون های مهارت های خواندن مبتنی بر پرلز، توجه انتخابی d2 و استروپ (جهت اندازه گیری بازداری) را تکمیل کردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد روش های مراقبه موجب بهبود بیشتری در مهارت های خواندن و کارکردهای اجرایی توجه انتخابی و بازداری دانش آموزان شد و با گذشت زمان اثر مداخله نسبتاً پایدار باقی ماند. به علاوه، نتایج نشان داد مداخله ی ساهاجایوگا در مقایسه با مداخله ی ذهن آگاهی بر مهارت های خواندن و توجه انتخابی مؤثرتر بود. اثر زمان و اثر متقابل گروه در زمان برای هیچ یک از متغیرهای وابسته معنی دار نبودند. به نظر می رسد روش های مراقبه می توانند مداخلات مناسب تر و سهل تری در دسترس متخصصان حرفه ای و معلمان در کاهش مشکلات یادگیری و به کارگیری مهارت های تحصیلی باشند.Wish for Improve the Executive Functions and Reading Skills from the Meditation Cup in Students: Mindfulness Versus Sahaja Yoga Techniques
The aim of the present study was to improve reading skills by improving effective mechanisms including selective attention and inhibition using mindfulness and Sahaja Yoga techniques in a group of fifth grade students with academic and attention problems. In a post-test experimental design with a one-month follow-up, 200 male and female students with academic failure from two schools volunteered to participate in the study in Tehran. They were introduced to the researcher by their teachers. Of these, 60 girls and 60 boys were selected for the study according to the inclusion and exclusion criteria. These girls and boys were randomly divided into three groups: mindfulness program (experimental group 1), Sahaja Yoga program (experimental group 2) and no intervention (control group). In total, 20 girls and 20 boys were placed in each group. After the end of intervention, all three groups in the post-test and follow-up stages completed the tests of reading skills based on Perls’ selective attention d2 and the Stroop test to measure inhibition. Results of mixed analysis of variance showed that meditation improved reading skills and executive function of students' selective attention and inhibition. This effect remained relatively stable over time. In addition, Sahaja Yoga intervention was more effective on reading skills and selective attention than mindfulness. The effect of time and the interaction effect of time در group were not significant for any of the dependent variables. It seems that meditation may be more suitable as it is easier to apply in various settings to reduce learning problems and applying academic skills and may be more available than other methods to professional and non-professional experts.