آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

طی دهه گذشته و به ویژه بعد از بحران مالی جهانی اخیر، برنامه های مالی دولت ها و اثرات آن ها بر متغیرهای کلان اقتصادی، موضوع محوری مباحث بین اقتصاددانان بوده است. مصرف بخش خصوصی نیز از جمله متغیرهایی است که در ارتباط تنگاتنگ با برنامه های دولت قرار دارد. اهمیت موضوع مصرف بخش خصوصی از یک سو و مشکل کسری بودجه مزمن و رشد فزاینده بدهی های دولتی در کشورهای در حال توسعه از سوی دیگر، نیاز به بررسی رابطه این دو متغیر را پررنگ تر می نماید . در این مقاله، اثرات غیر خطی بدهی های دولتی بر مصرف بخش خصوصی در کشورهای عضو اوپک برای دوره زمانی 2012-2000 با استفاده از مدل رگرسیون انتقال ملایم پانلی(PSTR) مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور از نسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی به عنوان متغیر انتقال استفاده شده است. نتایج برآورد مدل حاکی از وجود رابطه غیر-خطی قوی میان متغیر های مورد مطالعه بوده و یک مدل دو رژیمی با حد آستانه ای 7 درصد و پارامتر شیب 8669/1 را پیشنهاد می کنند. در رژیم اول، بدهی های دولتی اثر مثبت بر مصرف خصوصی دارد اما با عبور از حد آستانه ای در رژیم دوم دارای اثر منفی می باشد. لذا در سطوح بالای بدهی های دولتی، چون احتمال عدم توانایی دولت در بازپرداخت بدهی ها و در نتیجه افزایش مالیات های دریافتی از مردم برای تأمین مالی این بدهی ها، بالا است، بنابراین انتظار خانوارها از افزایش مالیات ها در آینده، باعث می شود مصرف جاری آن ها کاهش یابد.

Threshold Effects of Government Debts on Private Consumption in OPEC Countries

Over the last decade, especially after the recent global financial crisis, the governments financial plans and their effects on macroeconomic variables, has been the central issue of debate among economists. Private consumption is also among the variables that are in close relationship with government programs. Because of the importance of private consumption on the one hand and the problem of chronic budget deficit and growing public debt in the developing countries on the other hand, this paper investigates nonlinear effects of government debt on private consumption in OPEC countries for the period of 2000 to 2012, using Panel Smooth Transition Regression (PSTR) model. To this end, Debt-to- GDP ratio is used as transition variable. The results showed a strong nonlinear relationship between the variables studied and suggest a two-regime model with a threshold parameter of 7 percent and the slope parameter of 8669/1. In the first regime, government debts have a positive impact on private consumption but crossing the threshold value, in the second regime, have a negative impact. Therefore, in high levels of government debt because the probability of the government's ability to repay debt and the resulting increase in tax from people to finance this debt, is high, Thus, households expect higher taxes in the future, and the current consumption can be reduced.

تبلیغات