آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

تابع ترجیحات سیاسی (PPF) نشان میدهد که چگونه تصمیمات اقتصادی تحت تاثیر عوامل غیربازاری و فرآیند چانه زنی سیاسی قرار می گیرد. براساس تابع ترجیحات سیاسی، میتوان نقش گروههای ذینفع در تعیین سیاست های درون زا را مشخص نمود. هدف از این تحقیق استخراج تابع ترجیحات سیاسی(PPF) در بازار خودروی سواری ایران در طی سالهای 1374- 1390 میباشد. در این مقاله برای محاسبه این تابع، ابتدا وزن تولیدکننده، مصرفکننده و دولت به عنوان بازیگران اصلی این بازار محاسبه می گردد. سپس مازاد رفاه گروههای ذینفع را نسبت به قیمت تعادلی محاسبه میکنیم. نتایج پژوهش حاکی از این است که در بازار خودرو بیشترین وزن مربوط به تولیدکننده و کمترین وزن را دولت دارد. به گونه ای که مازاد رفاه کل تولیدکنندگان، مصرفکنندگان و دولت بترتیب 4275، 69245-، 8992 میلیارد ریال میباشد و میزان تابع ترجیحات سیاسی بدست آمده در این بازار برابر 370857.198- میلیارد ریال می باشد. یعنی آنکه تعادل اقتصاد سیاسی میان سه بازیگر محوری این بازار به گونه ای است که منجر به رفاه منفی(زیان اجتماعی) شده است.

Measuring the Political Preference function (Case Study for Iran's Automobile Market

The Political Preference function shows how economic decisions are affected by non-market paradigms and political bargaining process. Given the corresponding function, the role of beneficiary groups in determination of endogenous policies can be identified. This study aims to extract the political preference function for the Iran's Automobile market during the period 1995-2011.We first estimate the weight of producer, consumer and government as the basic players in the market and then measure the welfare surplus of the beneficiary groups relative to the equilibrium price. The findings indicate that the producer and government have had the largest and lowest weight in the market respectively. So that, accordingly the total welfare surplus for producers, consumers and government is 4275 billion rials, -69245 billion rials and 8992 billion rials respectively. Additionally, the value for the political function is obtained -37085.198 billion rials. That is, the political economy equilibrium of the three players leads to negative welfare (social loss).

تبلیغات