اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی بر مهارت های ارتباطی، تعامل اجتماعی، رفتارهای کلیشه ای، و تحول حرکتی در کودکان پسر با اختلال طیف اوتیسم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: اختلال طیف اوتیسم اختلالی عصبی تحولی است که با مشکلاتی در برقراری ارتباط، تعاملات اجتماعی، علائق محدود، و رفتارهای تکراری همراه است. این پژوهش با هدف اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی بر مهارت های ارتباطی، تعامل اجتماعی، رفتارهای کلیشه ای، و تحول حرکتی در کودکان پسر با اختلال طیف اوتیسم انجام شد. روش: پژوهش حاضر شبه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری 1/5 ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پسر مبتلا به اختلال طیف اوتیسم 5 تا 12سال استان گیلان در سال1400-1399 بود. بر اساس ملاک های ورود و روش نمونه گیری هدفمند، 30 کودک از انجمن اوتیسم گیلان به عنوان نمونه انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. بازی درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی در افراد گروه آزمایش به مدت 15 جلسه30-45 دقیقه ای به صورت انفرادی اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس رتبه بندی اوتیسم گیلیام-ویرایش دوم (گیلیام، 2006) و آزمون تحول حرکتی لینکلن-اوزرتسکی (اسلون، 1955) بود. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و نرم افزار SPSS-27 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات مهارت های ارتباطی (900/14F= ، 0/001P=)، تعامل اجتماعی (099/96F= ، 0/001P=)، رفتارهای کلیشه ای (348/151F= ، 0/001P=)، و تحول حرکتی (026/797F= ، 0/001P=) در مرحله پس آزمون گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار وجود دارد و این نتایج در مرحله پیگیری نیز تداوم داشت (0/05>P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، بازی درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی با فراهم کردن بازی های هدفمند که نیازهای حسی خاص هر کودک را مورد هدف قرار می دهد، می تواند پاسخ سازش یافته به محرک های دریافتی را افزایش دهد و در نتیجه به بهبود کارکردهای کودکان با اختلال طیف اوتیسم منجر شود.Effectiveness of Play Therapy Based on Sensory Integration on Communication Skills, Social Interaction, Stereotyped Behaviors, and Motor Development in Boys with Autism Spectrum Disorder
Background and Purpose: Autism spectrum disorder (ASD) is a common neurodevelopmental disorder characterized by problems in communication, social interactions, restricted interests, and repetitive behaviors. This research was conducted with the aim of the efficacy of play therapy based on sensory integration on communication skills, social interaction, stereotyped behavior, and motor development in boys with ASD.
Method: This was a quasi-experimental study with a pre-test, post-test and 1.5 months follow-up design with a control group. The statistical population of this research included all boys with ASD from 5 to 12 years in Guilan province in 2020-2021. Based on the inclusion criteria and the purposeful sampling method, 30 children were selected from the Guilan Autism Association as a sample, and randomly in two the experimental group and the control group were placed. Play therapy based on sensory integration was performed individually for 15 sessions of 30-45 minutes in the experimental group. Research tools included the The Gilliam Autism Rating Scale-2 (GARS-2) (Gilliam, 2006) and The Lincoln-Oseretsky Motor Development Scale (Sloan,1955). The data were analyzed using the analysis of variance with repeated measurements and SPSS-27 software.
Results: The results showed that there is a significant difference between the mean scores of communication skills (P=0.001, F=14.900), social interaction (P=0.001, F=96.099), stereotyped behaviors (P=0.001, 151.348), and motor development (P=0.001, F=797.026) in the post-test of the experimental and control groups and these results continued in the follow-up phase (P<0.05).
Conclusions: According to findings the results of this research, play therapy based on sensory integration by providing purposeful plays that target the specific sensory needs of each child can increase the adapted response to received stimuli and thus lead to the improvement of the functions of children with ASD.
Autism spectrum disorder , play therapy based on sensory integration , communication skills , stereotyped behavior , motor development ,