مدل معادلات ساختاری بهزیستی اجتماعی براساس عوامل جامعه شناختی (مورد مطالعه: دانش آموزان متوسطه دوم شهر جهرم) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
موضوع این پژوهش، تبیین بهزیستی اجتماعی به روش مدل معادلات ساختاری براساس عوامل جامعه شناختی در بین دانش آموزان شهر جهرم است؛ بنابراین تلاش می کند به این سؤالات پاسخ دهد که بهزیستی اجتماعی دانش آموزان شهر جهرم در چه وضعیتی است؟ متغیرهای جامعه شناسی به چه میزان می توانند تبیین کننده بهزیستی اجتماعی دانش آموزان باشند؟ رویکرد مطالعه حاضر کمّی و روش آن پیمایش بود. نمونه پژوهش، 359 نفر از دانش آموزان متوسطه دوم شهر جهرم در سال 1401 بودند که از طریق فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بود. برای اعتبار پژوهش، از اعتبار صوری و برای بررسی پایایی از آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی (CR) استفاده شد. داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS و PLS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که بین اعتماد اجتماعی، حمایت اجتماعی و هویت طبقاتی با بهزیستی اجتماعی رابطه مستقیم، مثبت و معنا داری وجود دارد، اما بین جنسیت و بهزیستی اجتماعی رابطه ای یافت نشد. همچنین دین داری به صورت غیرمستقیم، از طریق تأثیر بر اعتماد اجتماعی بر بهزیستی اجتماعی اثرگذار است. روش حداقل مربعات جزئی الگوی کلی پژوهش نشان داد که متغیرهای مستقل پژوهش توانسته اند 41 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کنند. از بین متغیرهای اثرگذار، اعتماد اجتماعی دارای بیشترین میزان اثر مستقیم (543/0) بر متغیر بهزیستی اجتماعی بود. اعتماد اجتماعی علاوه بر اثر مستقیم، نقش میانجیگر کامل را در رابطه بین دین داری و بهزیستی اجتماعی ایفا کرد. با توجه به تأثیر متغیرهای ذکرشده بر بهزیستی اجتماعی، تقویت آن در جامعه به ویژه برای دانش آموزان پیشنهاد می شود.Structural Equations Model of Social Well-Being based on Sociological Factors (Case Study: Second Secondary Students of Jahrom City)
This research tried to explore social well-being through structural equation model based on sociological factors among the students of Jahrom city. The sample of this survey consisted of 359 secondary school students of Jahrom city in 2022, who were selected using Cochran's formula and stratified random sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. For the validity of the research, face validity was used. Moreover, Cronbach's alpha and composite reliability coefficient (CR) were used to check its reliability. The data were analyzed at descriptive and inferential levels through SPSS and PLS software. The findings showed that there is a positive significant relationship between social trust, social support, and class identity with social well-being. Moreover, religiosity has a positive impact on social well-being through its influence on social trust. The partial least squares method of the general pattern of the research also showed that the independent variables of the research were able to explain 41% of the variance of the dependent variable. From among the influential variables, social trust had the highest positive impact (0.543) on the social well-being variable. In addition to the positive impact, social trust played the role of a perfect mediator in the relationship between religiosity and social well-being. Considering the impacy of the mentioned variables on social well-being, it is recommended to strengthen it in society, especially for students.