بررسی اثر عوامل محرک آمیخته بازاریابی بر تمایل به انجام گردشگری خرید (نمونه موردی: گردشگران مذهبی هتل های سه و پنج ستاره شهر مشهد) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
گردشگری یکی از جریان های جهانی است که بیانگر ترکیب امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل محرک آمیخته بازاریابی بر تمایل به انجام گردشگری خرید زائران و گردشگران مقیم هتل های 3 و 5 ستاره شهر مشهد انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها، پیمایشی از نوع همبستگی محسوب می شود. در سطح توصیفی از شاخص های گرایش مرکزی، پراکندگی نمودارهای مختلف و برای بررسی فرضیه های پژوهش از تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری، جمعیت گردشگر مذهبی مشهد به تعداد 31.188.664 نفر بود که از این میزان 9.792.252 نفر در هتل های 3 ستاره و 776.552 نفر در هتل های 5 ستاره اقامت داشتند که با استفاده از فرمول کوکران از بین آن ها حجم نمونه 380 نفری انتخاب شد. داده ها از طریق نرم افزارهای SPSS و AMOS تجزیه وتحلیل شد.در تحلیل مسیر معادلات ساختاری، مدل پیشنهادی برای بررسی رابطه بین محرک های بازاریابی و رفتار خرید زائران و گردشگران، از برازش کاملی برخوردار بوده و معنی دار می باشد. نتایج نشان می دهد، عوامل محرک آمیخته بازاریابی برعوامل فردی (شغل، وضعیت اقتصادی و شخصیت) تأثیر دارد. همچنین برای تغییر در رفتار خرید مصرف کننده، در اولویت اول باید عوامل روان شناختی (نگرش، انگیزه و هدف از خرید) و در اولویت دوم باید عوامل فرهنگی و اجتماعی (تحصیلات، خانواده و نقش های اجتماعی) مدنظر قرارگیرد. در اولویت سوم باید توجه هم زمان به عوامل فردی (شغل، وضعیت اقتصادی و شخصیت) شود. در انتها نیز باید به عوامل محرک آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت، تبلیغات و توزیع) توجه ویژه شود. تا بتواند بر بهبود کیفیت سفر، گردشگرپذیری شهر و در نهایت افزایش تعداد و کیفیت سفر زائر تاثیرگذار باشد.Investigating the Impact of Mixed-Marketing Stimulus on the Willingness to Do Shopping Tourism (Case Study: Religious Tourists Residing in 3- and 5-Star Hotels in Mashhad)
Tourism is one of the global issues that well expresses the combination of economic, social and cultural affairs. This study aimed to investigate the driving factors of the mixed marketing on the desire for shopping among pilgrims and tourists who stay in 3- and 5-star hotels in Mashhad. Different measures of central tendency were used to describe descriptive statistics and Structural Equation Modeling (SEM) was used for inferential statistics. The number of religious tourists in Mashhad have been reported to be 31,188,664 people, so out of the population, 9,792,252 resided in 3-star hotels and 776,552 resided in 5-star hotels. The sample size was determined 380 participants according to Cochran’s formula. Collected data were analyzed using SPSS and AMOS software. In analysis of structural equations, the proposed model for investigating the relationship between marketing stimuli and pilgrims buying behavior presents fit indices. The results showed that mixed marketing factors have an effect on individual factors (occupation, economic status and personality). To change consumers’ buying behavior, as the first priority, psychological factors such as attitude, motivation and purpose of purchase should be taken into consideration and as the second priority, socio-cultural factors such as education, family, and social roles should be considered. The third priority was to simultaneously pay attention to individual factors such as job factors, economic status and personality, and mixed marketing driving factors such as product, price, promotion and distribution in Mashhad. This way, it could impact positively the quality of travel, the image of city as tourist-friendy city, and increase the number and quality of travels.