آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۶

چکیده

پژوهش حاضر بررسی و مقایسه تنظیم شناختی هیجان، حساسیت اضطرابی و شیوه والدگری در دو گروه مادران نوجوانان با نشانه های اضطرابی و عادی میباشد. نمونه گیری در دو مرحله و تصادفی خوشه ای بود.مرحله اول، شامل 363 نفر از دانش آموزان هفتم، هشتم و نهم مدارس4 ناحیه شیراز سال 97-98 بودند.مقیاس سنجش نشانگان اضطراب، پرسشنامه اضطراب بک و پرسشنامه داس 21 سؤالی بود.با توجه به نمرات به دست آمده 100 نفر از نمونه انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند (50نفر مادران نوجوانان با نشانگان اضطرابی و 50نفر مادران عادی).مادران پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج،پرسشنامه حساسیت اضطرابی و پرسشنامه سبکهای فرزندپروی دیانا بامریندرا تکمیل کردند. تجزیه تحلیل باآزمون تحلیل واریانس چند متغیره و تعقیبی توکی انجام شد. یافته ها نشان دادند که بین میانگین مادران اضطرابی و میانگین مادران عادی تفاوت معناداری وجود دارد؛درتنظیم شناختی هیجان، تفاوت در راهبردهای سازش یافته و غیرسازش یافته وجود دارد. میانگین راهبردهای سازش یافته در مادران عادی بالاتر از اضطرابی بود و میانگین راهبردهای سازش نایافته در گروه اضطرابی بالاتر بود.درحساسیت اضطرابی کلیه زیر مقیاسها تفاوت معنادار بود،که میانگین تمام زیرمقیاس های حساسیت اضطرابی درگروه اضطرابی بالاتر از گروه عادی بود.در سبک های والدگری تفاوت معنادار دو گروه در شیوه والدگری سهل گیر و مستبد بدست آمد.گروه اضطرابی در هر دو زیرمقیاس میانگین بالاتری از گروه عادی داشت.نتایج پژوهش نشان داد که شیوه های فرزند پروری والدین، راهبردهای شناختی که برای تنظیم هیجاناتشان و نوع واکنششان به حساسیت نسبت به اضطراب از عوامل تاثیرگذار بر سلامت نوجوانان است.

A Comparison of Cognitive Emotion Regulation Strategies ,Anxiety sensitivity and Parenting Style in Mothers of Adolescences with Anxiety Symptoms and with Normal Adolescences

Tthis study compare the cognitive emotional regulation strategies, anxiety sensitivity and parenting style in mother of adolescences with anxiety symptoms and normal adolescences.The sample was selected in two stages and in the form of cluster samplanig.it includes seven ,eight and nine grade which was studding in 4 district of shiraz city's high schools in 1397-1398.they completed the beck anxiety questionnaires and dass anxiety questionnaires then due the cutting point of these questionnaires 100 students was selected and divided to the group(50mothers of adolescences with anxiety symptoms and50 mother of normal adolescences)they filled Garnefski and Karaj questionnaire and also Taylor and Kaks questionnaire and Bamrind questionnaire.to analyze the data the on way analysis of variance and tukey's test were used.The results show Thad there are significant differences between the average of two groups.in terms of cognitive emotion regulation the difference was in adapted strategies and non-adapted strategies the average of adaptive strategies was higher in normal mother and the average of nonadaptive strategies was higher in mother of anxiety group.In anxiety sensitivity there are significant differences in all of sub scales in both group of mothers and the average of anxiety group in all sub scale was higher than normal group.in parenting style the significant differences is in authoritarian style and easy parenting style.in this way the anxiety group in both scales has higher average than normal group. The result showed that parenting styles ,cognitive emotion regulation strategies and their reaction to anxiety symptom is a factor in health of adolescents.

تبلیغات