تحلیل زیبایی شناسی دریافت در رمان های دالان بهشت و پاییز فصل آخر سال است با دیدگاه ادبیات زن محوری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مطالعه آثار ادبی منطبق با نظریه های ادبی از کاربردی ترین شیوه های نقد نو است که برای مخاطبان، منجر به تولید معنا می شود. در بستر این مطالعات، آثار ادبی به ابزاری برای انعکاس اوضاع و احوال جامعه تبدیل می شوند و از این طریق به افزایش سطح آگاهی و شناخت اجتماعی مخاطبان خود یاری می رسانند. نظریه زیبایی شناسی دریافت از نظریه های روایت شناسی مطرح است. این نظریه، کنش متن را موجد افق انتظار ادبی در خواننده می داند که نتیجه تولید اثر است. در این رابطه افق های اجتماعی، مخاطب را به سوی اثر جلب می کند. درواقع الگوهای جمعی موجود در ذهن مخاطب، چارچوب فکری اوست که تحت تأثیر شرایط مسلّط بر جامعه است و در کنار افق هنری اثر، در تداوم خوانش آن اثر، عاملی تعیین کننده محسوب می شود. پژوهش حاضر با مطالعه کیفی و با روش تحلیل مضمون به بررسی افق انتظارات و انطباق آن با مؤلفه های جمعی، در دو رمان دالان بهشت و پاییز فصل آخر سال است، می پردازد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که رمان دالان بهشت با نوع نگاه سنتی به جنس زن، بیشتر به مسائلی می پردازد که در آن صدای مردان، صدای برتر است، درحالی که در رمان پاییز فصل آخر سال است، مسائل متنوع تری در ارتباط با زنان جامعه این اثر مطرح می شود که با مؤلفه ها و افق انتظارات جمعی مرتبط با دیدگاه زن محوری منطبق است.Analyzing the aesthetics of reception in the novels Dalane Behesht and Paiz, fasle akhare sal ast with the perspective of Feminist literature
Studying literary works in accordance literary theories is one of the most practical methods of criticism, which leads to the production of meaning for the audience. In the context these studies, literary works become a tool to reflect the conditions of the society and in this way help increase the level of awareness and social recognition their audience. The theory of receiving aesthetics is theory of narratology. This theory considers the action of the text as the creator of the horizon of literary expectation in the reader, which is the result of the production of the work. In this regard, social horizons attract the audience to the work. In fact, the collective patterns in the audience's mind are his mental framework, which is influenced by the conditions prevailing in the society, and along with the artistic horizon of the work, it is considered a determining factor in the continuation of the reading of that work.The current research with a qualitative study seeks to find the acceptance factors of the two novels Dalane Behesht and Paiz, fasle akhare sal ast, is with the audience. For this purpose, it examines the horizon of expectations and its compliance with the collective components in these two works with thematic analysis method. The present research examines the horizon of expectations its compliance with collective components in two novels, Dalan Behesht and Paiz, fasle akhare sal ast, with a qualitative study and thematic analysis method. The findings of this research show that the Dalan Behesht, with a traditional view of women, deals more with issues in which men's voices are the dominant voice, which in the Paiz, fasle akhare sal ast,, more diverse issues related to women in this work. which is consistent with the components and horizon of collective expectations related to the woman-centered perspective.