بازسازی معنایی درک معلمان زن شاغل از شغلشان در شهر بابل (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
منابع انسانى از عوامل اساسى در هر سازمان است. این موضوع در آموزش و پرورش اهمیت بیشترى دارد؛ زیرا این نهاد پرورش دهنده منابع انسانى ماهر براى هر سازمانى است؛ بنابراین آموزش و پرورش به افرادى علاقه مند براى اثربخشی بیشتر در سیستم تعلیم و تربیت نیازمند است. جامعه ای که پیشرفت می خواهد و خواستار توسعه کشور، صنعت و فناوری است و نمی خواهد از جوامع دیگر عقب بماند، چاره ای جز توجه به اقشار شغلی مختلف جامعه به خصوص معلمان ندارد؛ بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، بازسازی درک معنایی زنان معلم از شغل خویش در شهر بابل است. بدین منظور پژوهش با راهبرد کیفی نظریه زمینه ای انجام گرفت. مشارکت کنندگان بالقوه تحقیق، معلمان زن شهر بابل استان مازندران در سال 1400 بودند. در یک فرایند نمونه گیری هدفمند و با رعایت حداکثر تنوع با 20 نفر مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام گرفت که تا اشباع نظری داده ها ادامه یافت. پیاده سازی و کدگذاری نظری متن مصاحبه ها، به استخراج هشت مقوله منجر شد که عبارت اند از: علاقه مندی و اشتیاق زیاد به آموزش، حفظ کرامت انسانی، رضایتمندی، رعایت نکردن حق و حقوق، بازخورد مناسب، مشکلات ساختاری، ارزشمندی، نظام آموزشی بسته و تغییرنیافتنی آموزشی. به رغم تصور رایج، معلمان شغلشان را قابل احترام و با ارزش اجتماعی زیاد می دانستند و در عین حال، از مسائل مالی و کمبود امکانات و تجهیزات ناراضی بودند؛ بر همین اساس، مقوله هسته ای «رضایت از شغلی پرمحتوا و فرسودگی ناشی از ساختار آنومیک» در این زنان معلم بوده است. با توجه به محرز شدن مقوله هسته ای، لازم است مدیران آموزش وپرورش برنامه هایی را برای ارتقا و بهبود انگیزه شغلی و احساس خودکارآمدی اجرا کنند. به طبع، بخش مهمی از این برنامه هایی که لازم است در نهاد آموزش و پرورش اجرا شود، باید بنیادی و معطوف به تغییرات ساختاری باشد.Semantic Reconstruction of Teachers’ Perceptions of their Jobs in Babol
Human resources are the main factors of development in every organization. Those are more important in education system, because this institution trains skilled human resources for other organizations. Therefore, education needs interested people to be more effective in the education system. If a society wants to achieve industry and technology development it should pay attention to different occupational groups of the society, especially teachers. Hence the purpose of this study is to reconstruct female teachers’ semantic understanding of their jobs in Babol. Grounded theory was used to conduct the study. The participants in the research were female teachers in Babol (Mazandaran, Iran) in 2021. Through purposive sampling, semi-structured interviews were conducted with 20 people, which continued until the saturation of data. The theoretical implementation and coding of the text of the interviews led to the extraction of eight categories: interest, preservation of human dignity, satisfaction, lack of respect for rights, appropriate feedback, structural problems, values, unchangeable educational system, high social values, low material values. Contrary to popular belief, teachers considered their jobs to be respectable and of high social value, and at the same time dissatisfied with financial issues and lack of facilities and equipment. Accordingly, the core category was “contentious job satisfaction and burnout due to anomic structure”. Due to the emergence of the core category, it is necessary for education managers to implement programs to promote and improve job motivation and a sense of self-efficacy.