آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی اثر تمرینات مربع گام برداری بر حافظه کاری و تعادل کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 6 تا 12 سال مبتلا به اوتیسم خفیف شهرستان ارومیه در سال 1401 بود که به صورت تصادفی هدفمند 30 نفر از آن ها انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش (میانگین سنی: 56/1±12/8) و کنترل (میانگین سنی:58/1± 78/7) قرار گرفتند. آزمون لک لک جهت سنجش تعادل ایستا، آزمون راه رفتن پاشنه به پنجه جهت سنجش تعادل پویا و پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف فرم والدین بالستر جراردو همکاران (2000 ) در پیش آزمون و پس آزمون به طور مشابه انجام دادند. گروه آزمایش طی 12 هفته، هفته ای سه جلسه و هر جلسه 70 دقیقه به اجرای تمرینات مربع گام برداری پرداختند. داده ها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه تحلیل شد. نتایج نشان داد که با کنترل نمره پیش آزمون، بین نمرات آزمون تعادل ایستا و پویا، حافظه کاری دو گروه تجربی و کنترل در پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد (001/0 p= )؛ بنابراین انجام این تمرینات می تواند راهبردی مؤثر برای بهبود تعادل و حافظه کاری در کودکان مبتلا به اوتیسم خفیف باشد.

The Effect of Square Stepping Exercise on Working Memory and Balance of Children with Autism

The purpose of the present study was to investigate the effect of the Square Stepping Exercise on working memory and balance of children with autism. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test design with a control group. The statistical population included all children aged 6 to 12 with mild autism in Urmia city, 30 of them were randomly selected and tested in two groups of 15 (average age: 12.8±1.56) and control (mean age: 7.78 ± 1.58). Stork test is used to measure static balance, the heel-to-toe walking test to measure dynamic balance, and the parent executive functions questionnaire of Balster et al. (2000) in pre-test and post-test similarly. The experimental group performed square stepping exercises for 12 weeks, three sessions a week, and each session lasted 70 minutes. The data were analyzed through a one-way analysis of covariance in SPSS software version 24. The results showed that by controlling the pre-test score, there is a significant difference between the scores of the static and dynamic balance test and working memory of the two experimental and control groups in the post-test (p=0.001). Therefore, performing these exercises can be an effective strategy for improving balance and working memory in children with mild autism.

تبلیغات