مبانی فقهی مجازات افساد فی الارض بر اختلاس (ماده 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مجازات اختلاس، تعزیر است و در ماده 4 قانون تشدید آمده که اگر اختلاس، مصداق مفسد فی الارض باشد، مجازات مفسد فی الارض خواهد بود. پرسش مهمی مطرح می شود که در چه صورتی اختلاس، مصداق افساد فی الارض پیدا می کند و در حقیقت از منظر فقه امامیه ملاک و معیار اتحاد اختلاس با افساد فی الارض چیست؟ منظور از افساد فی الارض هر عملی است که سبب از بین رفتن امنیت مالی و جانی یا اخلاقی جامعه شود و منجر به تباهی آن جامعه گردد. بنابراین دایره وقوع افساد فی الارض، وسیع بوده و منحصر به عمل یا نوع خاصی از گناه و فساد نمی باشد؛ بلکه با توجه به ماهیتش، عنوان مستقلی از مجازات است که حاکم اسلامی می تواند با معین نمودن شرایطی، حکم به صحت تطبیق مجازات افساد فی الارض بر اختلاس یا عدم مطابقت آن، بنماید و رابطه این دو عنوان به صورت تساوی نمی باشد. حاصل این نوشتار آن است که تطبیق اختلاس بر افساد فی الارض در صورتی قابل تصور است که اختلاس سبب سلب امنیت عمومی اقتصادی جامعه بشود و اختلال مالی را در جامعه اسلامی بوجود بیاورد. نوشتار پیش رو با استفاده از منابع کتابخانه ای و نرم افزاری، با روش توصیفی و تحلیلی ارائه می شود..Jurisprudential bases of punishing corruption in the land for embezzlement (Article 4 of the law on intensifying the punishment for bribery, embezzlement and fraud)
The punishment for embezzlement is tazir،and inArticle 4 of the law،it has been ntensifie that if embezzlement is an example of corruption in the world ،The punishment will be an example of corruptionin the earth.Aninportant question arises asto how embezzlement canbe considered as an example of corruptioninthe earth .what is the criterion of embezzlement and offsad in the world?The meaning of corruptionin on earth is any action that causes the financial loss of the youth or morals of society and leads to the ruin of that society.Therefore’ the scope corruption on earth is wide and it is not limited to a specific act or type of sin and corruption،but with regard to by its naturei،t is an independent title from the punishment that the lslamic ruler can’by determining the conditions، rule on the correctness of applying the punishment of ofsad fi al-arz on embezzlement or its non-compliance.
The relationship between these two titles is not equal. Theresult of this article is that Applying embezzlement to offsad in the world is conceivable if embezzlement causes deprivation of the general economic security of the society and creates financial disturbance in the lslamic society. The following article is presented using library and software resources،descriptive and analytical.