آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۶

چکیده

پژوهش حاضر باهدف آزمون روان سنجی مقیاس اضطراب کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (فرم والد) انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شهرستان تهران بود که در سال 1401-1400 به مراکز آموزش و توان بخشی اوتیسم ارجاع داده شده بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 315 کودک (193 پسر و 122 دختر) انتخاب شدند. پس از ترجمه و اخذ نظرات کارشناسان خبره و آزمودنی ها، روایی صوری مقیاس تأیید شد. برای انجام تحلیل های آماری از نرم افزار AMOS و SPSS استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که در نمونه کودکان ایرانی مبتلا به اختلال طیف اوتیسم ساختار چهار عاملی مقیاس شامل اضطراب عملکردی، برانگیختگی اضطراب، اضطراب جدایی و بلاتکلیفی با داده ها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین این مقیاس با مقیاس اضطراب اسپنس به طور تجربی از روایی همگرا مقیاس اضطراب کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی کل مقیاس و زیرمقیاس های اضطراب عملکردی، برانگیختگی اضطراب، اضطراب جدایی و بلاتکلیفی به ترتیب برابر با 79/0، 78/0، 81/0، 76/0 و 82/0 به دست آمد. درمجموع، نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مقیاس اضطراب کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم برای سنجش اضطراب در کودکان ایرانی مبتلا به اختلال طیف اوتیسم ابزاری روا و پایا است. ا این ابزار می تواند جهت اندازه گیری اضطراب در بخش های پژوهشی و درمانی مورداستفاده قرار گیرد.

Psychometric Properties of the Anxiety Scale for Children with Autism Spectrum Disorder (ASC-ASD) (Parent versions)

The present study was conducted with the aim of evaluating the psychometric properties of the anxiety scale of children with autism spectrum disorder (parent form). The method of the current research was a correlational description. The statistical population of the present study was all children with autism spectrum disorder in Tehran city who were referred to autism education and rehabilitation centers in 2022. 315 children (193 boys and 122 girls) were selected using available sampling method. After translating and obtaining the opinions of experts and subjects, the face validity of the scale was confirmed. AMOS and SPSS software were used for statistical analysis. The results of confirmatory factor analysis showed that in the sample of Iranian children with autism spectrum disorder, the four-factor structure of the scale including performance anxiety, anxiety arousal, separation anxiety and uncertainty had a good fit with the data. The results related to the correlation between this scale and the Spence anxiety scale experimentally supported the convergent validity of the anxiety scale of children with autism spectrum disorder. The internal consistency coefficients of the whole scale and subscales of functional anxiety, anxiety arousal, separation anxiety and uncertainty were obtained as 0.79, 0.78, 0.81, 0.76 and 0.82, respectively. Overall, the results of the present study showed that the anxiety scale of children with autism spectrum disorder is a valid and reliable tool for measuring anxiety in Iranian children with autism spectrum disorder. This tool can be used to measure anxiety in Research and treatment sections.

تبلیغات