آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

بی تردید یکی از مهمترین دغدغه ها و چالش های آتی واحدهای صنعتی کشور، از جمله در گروه صنایع غذایی چگونگی مواجهه با شرایط عضویت کشور در سازمان تجارت جهانی (WTO) می باشد. لذا در این مطالعه برآنیم تا با بهره گیری از ماتریس تحلیل سیاستی (PAM) به عنوان ابزاری که با استفاده از دقیق ترین اطلاعات هر بنگاه اقتصادی امکان محاسبه و تحلیل شاخص های دقیق و قابل اتکا برای سنجش و تحلیل مزیت ها و رقابت پذیری هر شرکت به تفکیک محصولات تولیدی را فراهم می سازد، الگویی برای سنجش و ارزیابی توان رقابتی و میزان آمادگی بنگاه های اقتصادی کشور در شرایط الحاق به WTO ارائه نماییم. برای این منظور به عنوان نمونه شش محصول شرکت(الف) از گروه صنایع فرآورده های شیری کشور به دلیل ارائه داوطلبانه اطلاعات مالی و حسابداری صنعتی توسط شرکت مذکور بررسی شد. نتایج محاسبات نشان داد با توجه به شاخص های مزیت نسبی، شامل؛ شاخص هزینه منابع داخلی(DRC)، سودآوری خالص اجتماعی(NSP) و شاخص هزینه به منفعت اجتماعی (SCB)، به جز شیر پرچربی پاستوریزه 946 سی سی، تمامی محصولات مورد مطالعه شرکت(الف) دارای مزیت نسبی می باشند. مقادیر شاخص توان رقابت صادراتی (Ucx) برای شش محصول مورد مطالعه شرکت(الف) نشان داد که این شرکت در تمامی محصولات مورد بررسی بجز خامه صبحانه 100 گرمی توان رقابت هزینه ای با رقبای جهانی را دارا می باشد. همچنین نتایج بررسی شاخص ضریب حمایت اسمی از نهاده (NPCI) و ضریب حمایت اسمی از محصول (NPCO) برای تمامی محصولات مورد مطالعه شرکت(الف) نشان داد که تولید کنندگان این محصولات به نوعی مالیات غیرمستقیم پرداخت می نمایند.

Application of Policy Analysis Matrix (PAM) in Evaluation of Competitiveness and Readiness for WTO Accession of Iran's Food Industries: Case Study of Company  in Dairy Industries

While export comparative advantage and potential abilities of national firms (in particular food industries) have been approved in miscellaneous studies, their confrontation of circumstances concerning WTO accession is considered as one of the most important challenges of Iran’s economy. The paper aims at presenting a model for assessment and measurement of firms’ competitiveness and level of readiness for WTO accession based on Policy Analysis Matrix (PAM). This method provides the possibility of evaluation and analysis of accurate indices for assessing and analyzing advantage and competitiveness of each firm’s products separately by means of each firm’s most valid information. Six product Company  of the dairy products industry were evaluated because Providing voluntary of financial and accounting information. The results showed that according to DRC and SCB indices, except Pasteurized High Fat 946 cc Milk, all products of Company  have comparative advantage. Values for UCx index for the aforementioned 6 products reveal that all products of Company  (except Breakfast Cream) are competitive (in terms of cost) in international markets. In addition, results for NPCI and NPCO indices show that producers of these products pay indirect taxes someway.

تبلیغات