بررسی ساختار عزیمت ها در داراب نامه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
داراب نامه، روایت بلندی از کشور گشایی های فیروز شاه، پسر ملک داراب است. داستانی حماسی– عشقی از قرن هشتم و از نمونه های ادبیات فولکلوریک. در ریخت شناسی، براساس الگوی ولادیمیر پراپ، ساختارگرایِ روسی، تلاش می شود الگوی ریخت شناسی بر متون ادبی؛ بویژه فولکلور اعمال شود. در این شیوه، قصّه ها بر پایه اجزای تشکیل دهنده آنها و مناسبات و همبستگی این اجزا با یکدیگر و با کل قصّه توصیف می شوند و هدف در این بررسی کشف و شناخت ساختار اصلیِ قصّه(Master form) است. در داراب نامه حوادث مختلفی روی می دهد و نابسامانی هایِ بسیاری را برای لشکرایران به وجود می آورد.به دنبال هر حادثه، قهرمانی برای جبران آن عزیمت می کند.حوادثی که قهرمانان پشت سر می گذارند با وجود تلوّن و گوناگونی از ساختاری مشابه برخوردار است. اِعمال الگوی ریخت شناسی بر داراب نامه منجر به شناخت دو نوع عزیمت در داستان شده است. نوع اول از روندی ساده و مستقیم با قهرمانی واحد برخوردار است. نوع دوم ترکیب چند عزیمت است. حرکت قهرمانان قصّه برای جبران فاجعه در نقطه ای که اغلب تقدیر تعیین می کند، به یکدیگر می پیوندند. آنچه تفاوت عزیمت ها را ایجاد کرده، عنصر شرارت و نوع شریر داستان است که به شریر انسانی و غیر انسانی یا ماورایی تقسیم می شود. شرارت هر کدام، کنش خاصّی را از سوی قهرمانان می طلبد.A Study of "Departures" in Darab-Nameh
"Darab -
Nameh" is a long narrative abou
t Firooz shah's conquests, who is
Malek Darab's son.
It is an epic
-
romance story of eighth century, and a sample of folklore
literature. In formalism, according to Vladimir prop's pattern, an attempt is made
to apply a formalistic pattern to a literary tex
t especially to a folklore. In this
method, the stories are described according to their organizing (forming) parts and
the interrelations of these parts with each other and with the whole story. The main
aim of the research is to determine the main struct
ure (master form) of the story.
Darab
-
Nameh posturizes different events causing confusions and chaos which
occur in Iran's army. To remove the anarchy in the army, a hero moves to the
scene. Although the events which the hero faces are diverse and apparen
tly
different, they all have a more or less similar structure. Applying the formalistic
pattern to Darab
-
Nameh" has led to the recognition of two kinds of hero's move
toward the war in the story. The first type has a simple and direct process with one
hero
. The second is the combination of some departures. These departures, which
are usually to compensate the disaster, are connected to each other in a point,
which is often determined by destiny. The element of wickedness and the type of
wicked in the story,
which makes the departures different, is divided into human
and non
-
human (supernatural). Each kind of wickedness needs a special reaction
of the heroes.