آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۴

چکیده

دغدغه اصلی در بحث معقولات ثانیه فلسفی، معرفت شناختی است. معقولات ثانیه خاستگاه و منشأیی در ذهن دارند، مسئله مصداق داشتن یا نداشتن این مفاهیم در خارج از ذهن مهم است.  ذهن تحت چه مکانیسم یا فرآیندی به آن ها نائل می شود؟ واقع نمایی معقولات ثانیه چگونه و به چه صورت است؟ علامه طباطبائی نحوه حصول مفاهیم فلسفی را به دو روش می داند: علم حضوری و تحلیل حکم در قضایا. رابطه میان این دو روش خالی از ابهام نیست و علامه هر دو را به موازات هم مطرح کرده است. ایشان راه دوم را ترجیح می دهد، در نحوه واقع نمایی معتقدند معقولات ثانیه فلسفی از طریق وجودهای رابطی که در ذهن و عین دقیقاً یکی هستند کاشف از عالم واقع می باشند.  معقولات ثانیه فلسفی در نحوه انتزاع و واقع نمایی سلسله مراتبی دارند که کاملاً از همدیگر متمایزند. در این مقاله با روش تحلیلی به بررسی چگونگی دیدگاه علامه طباطبائی خواهیم پرداخت.

Division of Philosophical Rationalities based on the Way of Formation and Realism from Allameh Tabatabai’s Viewpoint

The main concern in the discussion of philosophical rationalities is epistemology. Secondary rationalities have an origin in the mind, the question of whether or not these concepts apply outside the mind is important. By what mechanism or process does the mind achieve them? How and in what form is the realization of the rationalities of the second? Allameh Tabatabai knows how to obtain philosophical concepts in two ways: present knowledge and analysis of verdicts in propositions. The relationship between these two methods is not without ambiguity and Allameh has raised both in parallel. He prefers the second way, in the way of realism, he believes that the philosophical rationals of the second are the discoverers of the real world through the relational beings who are in the mind and the exact same. Secondary philosophical intellects have a hierarchy in the way of abstraction and realism that are completely different from each other. In this article, we will examine Allameh Tabatabai point of view with an analytical method.

تبلیغات