ارزیابی نقش تعدیلی مقایسه پذیری حسابداری در قیمت گذاری مسائل محیط اطلاعاتی حسابداری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش مقایسه پذیری حسابداری، بر ملاحظات قیمت گذاری مسائل محیط اطلاعاتی از جمله عدم اطمینان اطلاعاتی و عدم تقارن اطلاعاتی است. در این پژوهش برای اندازه گیری عدم اطمینان اطلاعاتی از دو معیار استفاده شده است. معیار اول بر اساس مدل ارائه شده توسط لارسون و ریساتک بر مبنای انحراف معیار جریان های نقدی به روش شرکت همسان شده( MF) اندازه گیری شده است. برای محاسبه معیار دوم نیز به کمک روش تحلیل عاملی یک شاخص ترکیبی از معیارهای مختلف مرتبط با عدم اطمینان سود و بازده، ساخته شده است. عدم تقارن اطلاعاتی نیز براساس دو معیار شاخص کیفیت اقلام تعهدی و شکاف خرید و فروش اندازه گیری شده است. همچنین تاثیر این عوامل بر بازده مورد انتظار سهامداران بر اساس مدل 5 عاملی فاما و فرنچ، بعنوان بازتابی برای قیمت گذاری مسائل محیط اطلاعاتی سنجیده شده است. به همین منظور، نمونه ای از داده های بورس اوراق بهادار تهران به روش حذف سیستماتیک برای دوره زمانی 1388 تا 1397 استخراج گردید و از مدل رگرسیون ترکیب شده برای آزمون فرضیه ها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد مقایسه پذیری سود و جریان های نقدی منجر به کاهش تاثیر عدم اطمینان اطلاعاتی و عدم تقارن اطلاعاتی محیط اطلاعاتی بر بازده مورد انتظار سهامداران می شود و اثرتعاملی مقایسه پذیری حسابداری بر ارتباط بین مسائل محیط اطلاعاتی و بازده مورد انتظار سهامداران تایید شد. بدین ترتیب استفاده کنندگان اطلاعات مالی در بازار سرمابه ایران و همچنین تدوین کنندگان استاندارد باید توجه ویژه ای به اهمیت مقایسه پذیری گزارش های مالی بعنوان یک عامل کیفی در بین سازمان ها داشته یاشند؛ چرا که این مهم باعث کاهش اثرات پارازیت های محیط اطلاعاتی بر تصمیم گیری ها می گردد.Investigating The adjusting Role Of Accounting Comparability In Pricing - accounting Information Environment Issues
The main purpose of this study is to investigate the role of accounting comparability as an intra-organizational factor on pricing considerations of information environment issues such as information uncertainty and information asymmetry. In this study, two criteria have been used to measure information uncertainty. Based on the standard deviation of cash flows by the matched company (MF) method, the first criterion of information uncertainty on the model presented by Larson and Risatek is based. To measure the second criterion three different indicators were used, and then factor analysis method was used to convert these indicators into a single criterion. Information asymmetry is also measured based on the two indicators of accruals quality and sales gap. Also, the expected return of shareholders has been calculated based on the 5-factor model of Fama and French, for pricing these issues. For this purpose, data related to companies listed on the Tehran Stock Exchange have been extracted, for the period 1388 to 1397 and a combined regression model has been used to test the research hypotheses. The results show that the comparability of profits and cash flows leads to changes in returns due to information uncertainty and information asymmetry.Thus, investors and users of financial information in the Iranian capital market as well as standard formulators should pay special attention to the importance of comparability of financial reports as a qualitative factor among organizations; this is because it reduces the effects of information environment interference on the decision-making of users of financial information.