آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

دهه 1320، هم زمان با تبعید رضاشاه از ایران، با گشایش فضای فرهنگی سیاسی کشور آغاز می شود. حزب توده قدرت بیشتری می یابد. اما، قدرتِ حزبْ مدیون حضور نیروهای شوروی در ایران، طی جنگ جهانی دوم، است. این پرسش برای اعضا و هواداران مطرح می شود که پس از خروج نیروهای شوروی از ایران برای حزب و اعضا و هواداران حزب چه اتفاقی می افتد؟ در نتیجه، برای در دست گرفتن قدرت و سرنگونی رژیم شاه، در میان آنان درخواست اقدام و عمل فوری شدت می گیرد. حزب از عمل امتناع می کند و اعضا و هواداران را به بردباری و صبر دعوت می کند. ابراهیم گلستان، در مجموعه داستان آذر، ماه آخر پاییز، به شکلی هنری، این پاسخ حزب را مجسم کرده است. این مطالعه، با استفاده از نظریه بازتاب، بر آن است تا روشن کند شرایط و انتظارات این دوره، به ویژه اعضا و هواداران، چگونه در این اثر بازتاب یافته است؟ پاسخ این انتظارات چه بوده است؟ و این پاسخ تا چه حد به پاسخ حزب نزدیک یا از آن دور بوده است؟ ادعای مطالعه حاضر این است که، به رغم اینکه نویسنده آشکارا از سبک های روایتی مدرن بهره جسته است، همچنان در همان قالب های مرسوم مکتب رئالیسم سوسیالیستی، مکتب رسمی ادبیات و هنر اتحاد جماهیر شوروی، عمل می کند و تا حد بسیار زیادی به پاسخ های حزب و انتظارات اعضا و هواداران خود مشروعیتی ایدئولوژیک می بخشد.

Artwork as an ideological response

August of 1941 coincided with the Reza Shah’s exile and opening of the cultural and political environment in Iran. The Tudeh Party gained more power, albeit it owed its power to the presence of former Soviet Unions troops in Iran during World War II. After withdrawal of Soviet troops from Iran, members and supporters of the party wondered what would happen to the party and its members and supporters. As a result, they were motivated to take an immediate action to overthrow the Kingdom regime and seize complete power over the whole nation. Party leadership rejected the idea and called for tolerance and patience. Ebrahim Golestan in a seven pack short stories named December the last month of autumn , artistically, has expressed the party’s response to the above mentioned situation. Using the theory of reflection, the aim of this paper is to show that the conditions and expectations of the party members are implicitly reflected in this artwork. We claim that, despite the author's use of new narrative styles, he still uses the forms of expression of socialist realism school of literature. Furthermore, we suggest this book ideologically legitimate the responses supported by the Tudeh party.

تبلیغات