آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

دست بافته های عشایری و جامعه شناسی، از جمله گفتمان های مطلوب در ساحت میان رشته ای است که از ظرفیت قابل قبولی در گفتمان سازی هنرهای بومی و قومی و دست یابی به معرفت آفرینندگان کُنش گر این بافته ها، اجتماع و بستر فرهنگی که چنین آثاری در آن ها خلق شده است، برخوردارند. در این مقاله، گبه ها و قالیچه های شیری ایل قشقایی از منظر جامعه شناسی گیدنز و در قالب نظریه ساخت یابی با محوریت گزاره های"ساختار و عاملیت"، مورد مطالعه، بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت. منظور از ساختار، بُعد فنی دست بافته یعنی نوع و فن بافت و چگونگی شکل گیری بافته ها و نقوش آن هاست که در جایگاه ساختار اجتماعی قرار گرفته است. پرسش مطرح در این بافته ها، این است که ساختار(قواعد و منابع) بافت با چه ساز و کاری موجب ماندگاری گبه ها و قالیچه های شیری و تداوم عملکرد آن ها شده است؟. از این رو، هدف این پژوهش، بررسی مؤلفه ها و عاملیت های مؤثر در ساخت(بافت)، شُهرت و قدرت نمادین گبه ها و قالیچه های شیری قشقایی است. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که مؤلفه-های گونه گون از جمله ساختار و فنون بافندگی، به عنوان عاملیت ها در شُهرت و ارزش مداری این بافته ها نقش اساسی دارد. هم-چنین بر مبنای این نظریه، در فرآیند بافت و تولید دست بافته ها، نه تنها بافندگان به عنوان کنش گر و عامل انسانی، بلکه عاملیت های دیگری نیز هم چون حضور رنگ های طبیعی و نقوش تجریدی و انتزاعی، ویژگی ذهنی بافی و بداهه بافی نیز، در به وجود آمدن ساخت(بافته)، مشارکت دارند. این پژوهش کیفی و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. شیوه گردآوری داده ها، کتابخانه ای است.

Explanation of functionality and structure in Gabbehs and Qashqai lion rugs based on Giddens's theory of construction

Nomads of hand weavs and Sociology is one of the desirable discourses in the interdisciplinary field that has an acceptable capacity in creating a discourse of indigenous and ethnic arts and gaining knowledge of the active creators of these weaves, community and the cultural context in which such works are produced. in this article, gabbehs and qashqai lion will be studied, analyzed and analyzed from the perspective of giddens sociology and construction theory with the focus on the propositions of "structure and agency". the meaning of structure is the technical dimension of weaving, ie the type and technique of weaving and how the weaves and their patterns are formed, which is in the position of social structure. the question in these weaves is that the structure (rules and sources) of the texture by what mechanism has caused the persistence gabbegs and qashqai lion rugs continuation of their function? therefore, the purpose of this study is to investigate the components and effective factors in making (weaving), fame and symbolic power of Qashqai lion rugs and gabbehs. the findings of this study indicate that various components such as weaving structure and technique, as agents, play an essential role in the reputation and value of these weaves. also based on this theory, in the process of weaving and weaving production, not only weavers as actors and human agents,but other factors, such as natural colors and abstract motifs, the "mental weaving" and "improvisation" features, also contribute to the creation of weaving. this is a qualitative research and descriptive-analytical research method. The method of data collection is library.

تبلیغات