آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

گردشگری یا توریسم می تواند بین المللی باشد و یا این که به صورت داخلی در یک کشور انجام شود. از نظر این سازمان گردشگری صرفا محدود به سفرهایی نمی شود که در دوران تعطیلات انجام می شود بلکه اگر یک مسافر از محل زندگی خودش دور شده و به محل دیگری از کشور یا حتی کشور دیگر مسافرت کند و مدت زمانی را مشغول به کسب و کار و حتی تحصیل شود در دسته بندی توریست یا گردشگر قرار می گیرد. هدف از این پژوهش بررسی و ارزیابی توانمندی ها و پتانسیل های ژئوتوریستی (مطالعه موردی: روستاهای آلوارس، درآباد، نوران) می باشد. روش این تحقیق از نوع کاربردی، تحلیلی و مقایسه ای می باشد که در این تحقیق از مدل دینامیکی جهت ارزیابی توان گردشگری و از مدل پاوولوا جهت ارزیابی توان رقابت پذیری مناطق ژئوتوریستی استفاده شده است. ارزش و اهمیت مناطق ژئوتوریستی در مدل هادزیک به وسیله سه شاخص ارزش علمی، ارزش های مازاد و میزان آسیب پذیری مناطق برآورد می شود و در مدل پاوولوا از نظر عوامل مثبت و منفی، توان رقابت پذیری مناطق برآورد می شود. در مدل دینامیکی با استفاده فرمول حجم نمونه کوکران تعداد کارشناس و گردشگر مشخص شده است که پرسش نامه از 55 بازدیدکننده و 10 کارشناس جهت ارزیابی توان ژئوتوریستی منطقه مورد مطالعه استفاده گردید. نتایج حاصل نشان می دهد که توان ژئوتوریستی مناطق درآباد  برابر 4/33، نوران برابر 44/36 و آلوارس 64/59 می باشد که توان ژئوتوریستی درآباد و نوران متوسط و تفاوت زیادی با هم دیگر ندارند ولی منطقه آلوارس دارای توان ژئوتوریستی خوبی است. هم چنین برای ارزیابی رقابت پذیری مناطق مورد مطالعه نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل عوامل مثبت و منفی نشان دهنده این است که نتایج نهایی ارزش عددی مناطق درآباد برابر 14/1، نوران برابر 18/1 می باشند که دارای رقابت پذیری رضایت بخش و منطقه ژئوتوریستی آلوارس با مقدار 41/1 دارای رقابت پذیری خوب و مناسبی می باشد. بنابراین نتیجه گیری می شود که منطقه گردشگری آلوارس از نظر رقابت پذیری نسبت به سایر مناطق گردشگری مورد مطالعه پتاسیل های مناسبی برای جذب گردشگر را به خود اختصاص داده است.

Investigating and Evaluating the Capabilities and Geotourism Potentials of Sarein City (Case Study: Alvares, Darabad, Noran Villages)

Tourism can be international or domestic in a country. According to this organization, tourism is not only limited to the trips that are made during the holidays, but if a traveler moves away from his place of residence and travels to another place in the country or even another country and spends a period of time doing business and Even if he is educated, he is classified as a tourist. As we mentioned, tourism is both domestic and international. The purpose of this research is to investigate and evaluate the capabilities and potentials of geotourism (case study: Alvares, Darabad, Noran villages). The method of this research is applied, analytical and comparative, in this research, a dynamic model was used to evaluate the potential of tourism, and the Pavlova model was used to evaluate the competitiveness of geotourism areas. The value and importance of geotourist areas in the Hadzik model is estimated by three indicators of scientific value, surplus values ​​and the degree of vulnerability of the areas, and in the Pavlova model, the competitiveness of the areas is estimated in terms of positive and negative factors. In the dynamic model, using Cochran's sample size formula, the number of experts and tourists has been determined, and a questionnaire of 55 visitors and 10 experts was used to evaluate the geotourism potential of the studied area. The results show that the geotourism potential of Darabad is 33.4, Noran is 36.44, and Alvares is 59.64. The geotourism potential of Darabad and Noran is average and not much different from each other, but Alvares region has good geotourism potential. Also, to evaluate the competitiveness of the studied areas, the results obtained from the analysis of positive and negative factors indicate that the final results of the numerical value of the areas of Darabad are equal to 1.14, Noran is equal to 1.18, which have satisfactory competitiveness and Alvarez geotourism area with The value of 1.41 has good competitiveness. Therefore, it is concluded that Alvarez tourism region has appropriate potentials for attracting tourists in terms of competitiveness compared to other studied tourism regions.

تبلیغات