برساخت هویت فرهنگی- بومی در بستر نسل ها؛ پژوهشی کیفی در میان سه نسل از شهروندان شهر بندرعباس (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
با توجه به روندهای توسعه، تکثر فرهنگ ها و رشد مدرنیزاسیون شهری، هویت فرهنگی-بومی از شکل اولیه آن فاصله گرفته و در حال تغییر است؛ از طرفی این مسئله در میان نسل های مختلف و در شهرهای مهاجرپذیر، شکلی ویژه به خود می گیرد. پژوهش حاضر به شیوه های برساخت هویت فرهنگی-بومی در میان شهروندان بومی بندرعباس می پردازد. روش به کار رفته، کیفی و داده های مورد نیاز با بکارگیری مصاحبه ی نیمه ساختاریافته با 28 نفر از مردان و زنان 20 تا 65 ساله گردآوری شده است. یافته ها نشان از تفاوت های نسلی در برساخت هویت بومی و مواجهه با آن دارد؛ بدین ترتیب که گروه سنی بالای 50 سال مبتنی بر نوعی "انسجام و مقاومت" وگروه سنی 31-50 سال مبتنی بر "همراهی و پذیرش" با عناصر فرهنگی، هویت فرهنگی- بومی خود را برساخت کرده و در نهایت گروه سنی 20-30 سال از "هویتهای دوگانه و نامنسجم" برخوردار بوده اند. در حقیقت نسل اول(بالای 50 سال) از هویت فرهنگی-بومی یکدست و منسجمی برخوردار بوده و در برابر هویت یابی جدید، مقاومت می کند. گروه دوم(50-31 سال)، عناصری از دو هویت بومی و غیربومی را در کنار یکدیگر قرار می دهد و در نهایت نسل جوانتر(30-20 سال)، هویت فرهنگی خود را به شکلی نامنسجم و دوگانه، برساخت کرده است.Construction of Local and Cultural Identity in the Context of Generations A Qualitative Study of Three Generations of Bandar Abbas’ Citizens
According to the procedures of developments, plurality of cultures and the growth of urban modernization, local identity has become divergent from its primitive form and it is in fact undergoing constant changes. On the other side of the coin, this issue has a special notion among the generations. Additionally, present research takes into account the methods of constructive local identity rooted in cultural elements among Bandar Abbas’ citizens. The qualitative methodology devised in this study and required Data composed of semi-structured interview with 28 individuals include Men & Women ranging from 20 to 65 years old. The findings reflect generational differences upon constructive local identity and confrontation with. In fact, the first generation (over 50 years old) has a uniform and cohesive cultural-indigenous identity and resists new identities. The second group (31-50 years) puts elements of both indigenous and non-indigenous identities together, and finally the younger generation (20-30 years) has constructed its cultural identity in an incoherent and dual way.