بررسی رابطه دینداری و سبک زندگی در بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر شیروان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین میزان دینداری و سبک زندگی دختران دانش آموز مقطع متوسطه شهر شیروان است. فرض مسئله تحقیق این است که با توجه به تغییرات فرهنگی-اجتماعی در سطح کلان جامعه و به تبع آن تغییرات احتمالی در سطح میانه خانواده، به احتمال زیاد در سطح نگرش ها و باورهای افراد به ویژه نسل نوجوان و جوان جامعه نیز شاهد تغییرات قابل توجهی باشیم. روش تحقیق روش پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه سبک زندگی (LSQ) و مقیاس سنجش دینداری گلاک و استارک است. جامعه آماری مورد بررسی همه دانش آموزان 16 دبیرستان دخترانه شهر شیروان است. حجم نمونه مورد بررسی 368 دانش آموز است که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از معادلات ساختاری PLS استفاده شد. نتایج حاکی از ارتباط مستقیم و زیاد (با ضریب مسیر 0.804، مقدار احتمال T-Value 37.458 و میزان اثر 0.382 ) بین میزان دینداری با سبک زندگی دختران است. همچنین سطح سواد والدین رابطه مستقیمی با سبک زندگی سلامت محور آنان دارد (با ضریب مسیر 0.096 ، مقدار احتمال T-Value 2.288 و میزان اثر 0.110)، اما بین وضعیت اقتصادی-اجتماعی دانش آموزان با سبک زندگی آنان ارتباط چندان قوی یافت نشد. به احتمال زیاد معنادار نشدن این ارتباط به دلیل واریانس پایین وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده ها در شهری کوچک مانند شیروان است. یافته ها نیز پایین بودن چنین واریانسی را تأیید کرده است.Investigating the Relationship between the Rate of Religiosity and Lifestyle among High School Girls of Shirvan City
The aim of this study was investigating the relationship between the rate of religiosity and high lifestyle among school girls in Shirvan city. The problematic assumption is that social-cultural changes at the macro-level of society and consequently possible changes at the middle level of the family, significant changes in the attitudes and beliefs of individuals, especially the younger generations of society, are also likely. The research method is survey and data collection tool is LSQ and Gluck and Stark Religious Scale. The statistical population of the study was all the students of 16 girls' high schools in Shirvan. The sample includes 368 students who were selected by simple random sampling. For analyzing data, PLS structural equations were used. Results showed a strong and direct relationship (with path coefficient of 0.804, T-Value possibility of 37.458 and effect of 0.382) between level of religiosity and lifestyle of girls. Moreover, the literacy level of parents has a direct relationship with their health-oriented lifestyle (with a path coefficient of 0.096, a probability value of T-Value of 2.288 and an effect size of 0.110), but there was not a strong relationship between the socio-economic status of students and their lifestyle. There is a high possibility that this relationship is not significant because of the low variance of the socio-economic status of families in a small city like Shirvan. The findings have also confirmed such low variance.