تبیین نظریه اشارات نسبی در رمان سرزمین خوشحالی اثر رابرت الن جیمیسون (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
جریان ادبیات معاصر کمابیش از وصف اضطراب و تشویش در زندگی امروزی به سوی شناخت دوباره و رویارویی با آن در حرکت است. نوشتار حاضر نشان می دهد که جیمیسون در کولاژ داستانی سرزمین خوشحالی چنین هدفی را منظور کرده؛ لذا اختلاط سبکی و بی نظمی روایی رمان وی صرفاً انعکاسی آشنا از ناآرامی های فردی، اجتماعی، تاریخی و سیاسی نیست، بلکه همزمان ترسیم الگویی برای زیستن علیرغم «فقدان» حاصل از این کشمکش ها است. روایت رمان که با تنیدن مسائل دنیوی و معنوی و همچنین شخصی و همگانی در قالب های نوشتاری متعدد شکل گرفته، سرانجام با دعوت دیگران به کنکاش خلاقانه در هزارتوی داستان ها معنا پیدا می کند. اینکه در سرزمین خوشحالی مشخصه های ادبی همراه با درگیری های فردی و اجتماعی مطرح می گردد، اما پیش از ترسیم مضمون واگذار می شوند، نظریه «اشارات نسبی» فلیکس گتاری را القا می کند. بنابراین، تحلیل روایات رمان نشان می دهد جیمیسون مواجهه با «فقدان» را در «کثرت» قصه های ناتمام و همچنین تجلی «رهایی» را در نگاشتن، تشریح و جمع آوری آنها ممکن می پندارد.Tracing Partial Enunciations in Robert Alan Jamieson’s Da Happie Laand
Contemporary literature pursues within the anxieties of the present, a paradigm for being in this world. Robert Alan Jamieson negotiates a similar initiative amidst the collage of narratives comprising Da Happie Laand. Matters political, social and cultural mingle indiscriminately in this novel, proposing a complex multiplicity that relies on the reader for its articulation of plot arcs, themes, and resolutions. The co-creative approach adopted by Jamieson bears affinity with Félix Guattari’s writings on ‘partial enunciations’. Deferred and subsequently entrusted to readers, the arrangement of meaning becomes a creative endeavor. Tracing familiar uncertainties through partial enunciations, therefore, invokes not just another inspired reading of the status quo, but a creative confrontation with the lack inherent in social and personal expressions. The plights of the present, then, find mediation in the midst of yet another narrative; the stories told this time, however, are laced with the potency of multiplicity and the promise of emancipation.