تندروی خشونت آمیز داخلی در رمان تروریست اثرجان آپدایک (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
حادثه 11 سپتامبر در آمریکا باعث تحولات بسیاری در دنیا گردید که دنیای ادبیات و هنر نیز از آن بی بهره نماند و کتابهای زیادی تحت تاثیر این حادثه منتشر شد. . تندروی خشونت آمیز داخلی همانند تندروی خشونت آمیز خارجی فاجعه به بارآورده است. در این مقاله رمان تروریست اثر جان آیدایک بر اساس تندروی داخلی بررسی می شود. برای تحلیل رفتارهای شخصیت اصلی داستان از دیدگاه مکالی و مسکالنکو استفاده شده است که تندروی و رادیکالیسم را به سه دسته فردی، گروهی و جمعی و دارای دوازده مکانیسم تقسیم کرده اند. در رمان تروریست مکانیسم های فردی کاربرد بیشتری دارند. بررسی نشان می دهد که مشکلات فراوانی از جمله عدم حضور پدر، بی پروایی زندگی خانوادگی مادر، دردسرهای همکلاسی ها در دبیرستان و نیز محیط پیرامون نقش مهمی در ایزوله شدن وسردرگمی هویتی احمد و هدایت وی بسوی تروریست شدن دارند. اما احمد در پایان رمان بمب را منفجر نمیکند زیرا که شک و تردید در نگرش وی به خود و نیز در چرایی انفجار وجود دارد.Homegrown Violent Extremism in John Updike's Terrorist
What happened on September 9/11 in the USA led to many changes in the world. Radicalism and homegrown terrorism has been as disastrous as foreign radicalism and violent extremism and terrorism. Since 9/11 many books and studies were conducted in different fields of sociology, psychology, politics, and education. The world of arts and literature was affected as well and many novels, dramas, papers, and films were produced. In this paper Updike's novel, Terrorist, is discussed. Views of McCauley and Moskalenko with regards to individual, group and mass homegrown violent extremism are used to see how Ahmad is made into a would be terrorist under the guidance of Sheikh Rashid. It is argued that lack of father in his life, bullying in school, life style of his mother and his environment lead to his isolation and search for identity. However due to doubts he does not become a terrorist at the end.