آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

هویت ملی به مثابه کلان ترین سطح هویت در هر جامعه ای، رابطه و تعلق انسان با کشورش را نشان می دهد و از اهمیت فراوانی برخوردار است. گستردگی و کثرت مطالعات هویت ملی، ضرورت بررسی نظام مند تحقیقات علمی جهت ترسیم تصویری جامع از مطالعات صورت گرفته در این حوزه را بیش از پیش آشکار می سازد. هدف این پژوهش طراحی الگوی مؤلفه های هویت ملی در ایران از طریق مطالعه و جمع بندی پژوهش های انجام شده در زمینه هویت ملی و با رویکرد فرا ترکیب است. روش پژوهش حاضر کیفی و جامعه آماری این پژوهش کلیه مقالات علمی و پژوهشی انجام شده در ایران با موضوع هویت ملی از سال 1388 تا سال 1398 تشکیل داده است که در یکی از پایگاه های اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه مجلات تخصصی نور مگز و پایگاه اطلاعات نشریات کشور (مگ ایران) نمایه شده اند. در کل تعداد 250 مقاله پژوهشی یافت شد و در نهایت پس از بررسی و پالایش های مختلف، 40 مقاله برای بررسی نهایی انتخاب گردید که در 263 کد مفهومی،60 مؤلفه و 7 بعد سازمان دهی گردیدند. مهم ترین ابعاد 7 گانه هویت ملی به لحاظ بیشترین قلمرو مفهومی و مؤلفه ها به ترتیب عبارت اند از: بعد فرهنگی، بعد اجتماعی، بعد تاریخی، بعد سرزمینی، بعد دینی، بعد زبانی و ادبی و در نهایت بعد سیاسی.

Developing a model for the components of national identity in Iran

National identity, as the largest level of identity in any society, shows the relationship and belonging of a person with his country and is very important. The wideness and plurality of national identity studies makes the necessity of a systematic review of scientific researches to draw a comprehensive picture of the studies done in this field even more obvious. The purpose of this research is to design the model of the components of national identity in Iran through the study and summation of the researches conducted in the field of national identity and with the meta-combination approach. The current research method is qualitative and the statistical population of this research consists of all the scientific and research articles conducted in Iran on the topic of national identity from 1388 to 1398, which are in one of the scientific information databases of SID, Noormags and Magiran are indexed. A total of 250 research articles were found and finally, after various reviews and refinements, 40 articles were selected for the final review, which were organized into 263 conceptual codes, 60 components and 7 dimensions. The most important 7 dimensions of national identity in terms of the most conceptual territory and components are: cultural dimension, social dimension, historical dimension, territorial dimension, religious dimension, linguistic and literary dimension, and finally political dimension.

تبلیغات