آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

با توجه به اهمیت سبک های تصمیم گیری خرید، در این مقاله سعی شده است تا بر اساس مدل اسپرولز و کندال سبک های تصمیم گیری خرید در بین گروه های سنی مختلف مصرف کنندگان ایرانی که از فروشگاه های مواد غذایی بزرگ در سطح شهر تهران خرید می کنند، شناسایی و اولویت بندی شوند. برای دسترسی بهتر به جامعه آماری، بخش مرکز شهر تهران با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان جامعه آماری پژوهش حاضر انتخاب شد. سپس بر اساس فرمول کوکران 2100 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق با استفاده از نمونه گیری در دسترس در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه حضوری است. نتیجه تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس، جهت شناسایی سبک های تصمیم گیری خرید در بین گروه های سنی مختلف مصرف کنندگان ایرانی بیانگر آن بود که شش سبک از هشت سبک در بین گروه های سنی مختلف مصرف کنندگان ایرانی تفاوت معناداری وجود دارد و در دو سبک تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل تکنیک تاپسیس، جهت اولویت بندی سبک های تصمیم گیری خرید در بین گروه های سنی مختلف مصرف کنندگان ایرانی بیانگر این موضوع است که سبک ایده آل خواهی و آگاهی به کیفیت کالا اولویت اول گروه های سنی نوجوانان، جوانان، میانسالان و بزرگسالان و سبک آگاهی به قیمت و ارزش مورد تبادل اولویت اول گروه سنی سالمندان می باشند.

تبلیغات