آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

در بازارهای رقابتیِِ کالای فاسد شدنی، تعیین قیمت کالا و ایجاد فرصت برای مشتری برای تسریع در فروش کالا از طریق تخفیف، امری حیاتی به شمار می رود. عموماً با گذشت عمرِ کالاهای فاسد شدنی، ارزش آن نزد مشتری کاهش می یابد. در این شرایط برای تشویق به خرید، سیاست های مختلفی از جمله تخفیف یا کاهش قیمت فروش مؤثر است. تاکنون در ادبیات پژوهش مدلی برای تعیین زمان بهینه اعلام کاهش قیمت ارائه نشده است؛ در حالی که اعلام زودهنگام یا دیرهنگام قیمت سود بنگاه را کاهش می دهد؛ بنابراین در این مقاله مدلی با ویژگی های معرفی شده در سطح بنگاه تحلیل می شود. در مدل سازیِ مسئله فرض شده است با اعلام کاهش قیمت، نرخ تقاضا تغییر محسوس دارد و نرخ تقاضا تابعی از قیمت و زمان است. همچنین نرخ تقاضا در زمان تخفیف، ابتدا نسبت به زمان افزایشی در نظر گرفته شده است و سپس با گذشت زمان، این نرخ کاهش می یابد. هدف مدل تعیین مقادیر بهینه قیمت فروش، زمان تخفیف و اندازه سفارش است تا سود کل در بازه ای مشخص و تک دوره ای حداکثر شود. پس از مدل سازی مسئله، نشان داده می شود که تابع سود تابعی مقعر است و قیمت و زمان تخفیف بهینه منحصر به فرد است. سپس با استفاده از الگوریتم ابتکاری برگرفته از ادبیات پژوهش، میزان سفارش بهینه با تعیین قیمت بهینه و زمان بهینه تخفیف محاسبه شده است.

تبلیغات