مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 12 تابستان 1403 شماره 4 (پیاپی 48) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

شناسایی و صورت بندی چالش های حوزه آموزش های مهارتی کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۲۶ تعداد دانلود : ۱۷
مقاله حاضر باهدف شناسایی و بررسی چالشهای حوزه آموزشهای مهارتی در ایران تدوینشده است. این پژوهش بر اساس رویکرد کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون از طریق تحلیل اسناد علمی و همچنین مصاحبه با 30 نفر از خبرگان علمی و اجرایی نظام آموزشهای مهارتی، اقدام به گردآوری دادهها و اطلاعات اولیه نمود. پس از کدگذاری اسناد علمی و مصاحبههای انجامشده، 161 مضمون پایه استخراج گردید که در 37 مضمون سازماندهنده دستهبندی شدند. بر اساس یافتههای پژوهش، چالشهای نظام آموزش مهارتی را میتوان در سطوح پنجگانه دستهبندی نمود که هرکدام از آنها دربردارنده مجموعهای از چالشهای اساسی هستند: 1) چالشهای زیر نظام مدیریت، راهبری و نظارت، 2) چالشهای زیرنظام هدایت تحصیلی و سنجش و پذیرش، 3) چالشهای زیرنظام تربیت هنرآموز و دبیر فنی و تأمین منابع انسانی، 4) چالشهای زیرنظام برنامه درسی و 5) چالشهای زیرنظام تأمین مالی و تخصیص منابع.
۲.

مهارت آموزی؛پیشرانِ کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی الکترونیکی (مورد مطالعه: صنعت ورزش)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۳۹ تعداد دانلود : ۱۰
هدف اصلی در پژوهش حاضر شناسایی پیشران های کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی الکترونیکی در صنعت ورزش است.بدین منظور از روش تحقیق کیفی با استراتژی تحلیل مضمون استفاده شده است . مشارکت کنندگان در این تحقیق با ابزار مصاحبه و تا رسیدن به حد اشباع نظری همکاری داشته اند.این امر در مصاحبه ی 12 ام حاصل شده است. روایی و پایایی پژوهش کیفی با روش (باز آزمون و توافق بین دو کد گذار) حاصل گشته است. نتایج تحقیق نشان داده است مولفه هایی همچون « مهارت آموزی و آموزش، توسعه ی تحقیق و پژوهش،تدوین استاندارد،جذب و کاربرد فناوری های هوشمند،برند سازی،ایجاد زیر ساخت و بستر مناسب،توسعه ی استارت آپ های هوش مصنوعی، کوچینگ وآموزش های آکادمیک مرتبط با هوش مصنوعی،فرهنگ سازی،مدیریت آگاه و باسواد، برگزاری نشست های توجیهی،استفاده از آمیخته ی بازاریابی،توسعه ی کانال های ارتباط با مشتریان،افزایش حمایت های حاکمیتی،سرمایه گذاری،ایجاد معافیت های مالیاتی،اختصاص بودجه های پژوهشی،افزایش کارایی اثربخش،ایجاد انگیزه و امید»به عنوان پیشران، می توسعه ی کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی الکترونیکی گردد .بر اساس نتایج تحقیق، پیشنهادهای کاربردی نیز ارائه شده است.
۳.

توسعه صنعت گردشگری سلامت در ایران: ضرورتِ مهارت آموزی و چاش های اساسی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۴۰ تعداد دانلود : ۱۳
یکی از عوامل کلیدی در توسعه این صنعت، «مهارتآموزی و آموزش مناسب» در زمینه گردشگری سلامت است. این تحقیق با هدف بررسی نقش مهارتآموزی در توسعه صنعت گردشگری سلامت و تأثیرات آن بر سلامت و توسعه محلی انجام شده است.در این تحقیق، ابتدا به معرفی گردشگری سلامت و توجیه نیاز به توسعه مهارتهای مرتبط با آن پرداخته میشود. سپس با روش کیفی- تحلیل مضمون و ابزار مصاحبه ، نقش مهارتآموزی در ارتقاء تعداد گردشگران سلامت، بهبود کیفیت خدمات سلامت، و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی صنعت گردشگری سلامت مورد بررسی قرار میگیرد. جامعه ی آماری شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی بوده اند که با روش هدفمند(قضاوتی)انتخاب شده اند و مصاحبه تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه یافته است.این امر در مصاحبه ی دوازدهم حاصل شده است.جهت تایید روایی تحقیق از روش « مثلثسازی منابع دادهها ، بازبینی توسط همکاران و بررسی توسط مشارکت کنندگان»و جهت تایید پایایی تحقیق از« پایایی بین دو کُدگذار و پایایی بازآزمون» استفاده شده است. تحلیل داده ها بواسطه ی کدگذاری انجام شده اند.نتایج این تحقیق نشان میدهد که مهارتآموزی میتواند به بهبود تعداد گردشگران سلامت، افزایش کیفیت خدمات سلامت، و توسعه فرهنگی و اقتصادی مناطق کمک کند. در نهایت، تحقیق به توصیههایی برای توسعه صنعت گردشگری سلامت در این حوزه میپردازد. این تحقیق به عنوان یک منبع ارزشمند برای تصمیمگیران و پژوهشگران مشتاق به افزایش درک و بهرهبرداری از این صنعت رو به رشد ارائه میشود.
۴.

بررسی دلایل بی میلی دانش اموزان به ادامه تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای و فراگیری مهارت(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۴۶ تعداد دانلود : ۱۴
تحقیق انجام شده باهدف آسیب شناسی دلایل عدم گرایش اکثریت دانش اموزان دوره متوسطه کشور به فراگیری مهارت آموزی و انتخاب رشته های تحصیلی فنی و حرفه ای و کاردانش ارایه شد.این تحقیق رویکرد کاربردی دارد و روش تحقیق آمیخته و از روش تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل دانش اموزان و کاراموزان رشته کارو دانش در کارگاه های مکانیک خودرو بخش فنی حرفه ای در مرکز شهید مطهری رشت و مدرسه امام خمینی بخش سنگرمی باشند.روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع پیمایشی می باشد که تعداد حجم نمونه 346 نفر می باشد. روش و ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی به صورت مصاحبه و پرسشنامه بود.بخش کمی شامل روش های آماری برای تجزیه وتحلیل اطلاعات موجود بر اساس استفاده از ازمون tونرم افزار20Spss بود.نتایج تحقیق نشان داد که عوامل مختلفی مانند عدم توجه کافی به ارزش و اهمیت تحصیلات فنی حرفهای و کار و دانش در جامعه، نداشتن اطلاعات کافی درباره فرصتها و مزایای شغلی در رشته مکانیک، نگرش منفی خانواده و جامعه به این رشته و نداشتن تجهیزات به روز و امکانات مناسب برای آموزش عملی در این رشته، ممکن است به کاهش علاقه دانشآموزان به این رشتهها منجر شود . برای رفع این مشکلات، پیشنهاداتی مانند آگاهی و آموزش عمومی درباره ارز
۵.

ارائه مدلی برای کاهش مدرکگرایی در نظام آموزش عالی کشور: ضرورت توسعه مهارت آموزی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۳۴ تعداد دانلود : ۲۲
پژوهش حاضر بهمنظور ارائه مدلی برای کاهش مدرکگرایی در نظام آموزش عالی کشور و ضرورت توسعه مهارت آموزی انجام پذیرفت. برای انجام این تحقیق از روش کیفی از نوع داده بنیاد استفادهشد. جامعه آماری این تحقیق خبرگان حوزه آموزش عالی ایران بود که از روش نمونهگیری هدفمند با بهرهگیری از فن گلوله برفی و بهکارگیری معیار اشباع نظری در مصاحبههای نیمه ساختاریافته تعداد 20 نفر انتخابشدند. تجزیه و تحلیل دادهها با شیوههای کدگذاری انجام شد بهمنظور افزایش اعتبار یافتههای مطالعه از تلفیق روشهای گردآوری اطلاعات ازجمله بررسی اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسشنامه استفاده گردید. بر اساس یافتههای پژوهش دو مضمون از مدرکگرایی بهعنوان ابعاد اصلی مفهوم مدرکگرایی در کشور (مدرکگرایی سیستمی و ساختاری، مدرکگرایی فرهنگی و اجتماعی) شناسایی شدند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده عواملی مانند؛ شرایط فردی و اجتماعی و فرهنگی؛ محیط اقتصادی و سیاسی و اداری کشور و محیط علمی آموزشی کشور از علل اصلی شکلگیری مدرکگرایی در نظام آموزش عالی کشور به شمار میرود که با بسترسازی در جامعه و اصلاح روندهای موجود و همچنین اصلاح امر آموزش و پژوهش در کشور، سبب کاهش پدیده مدرک گرایی و توسعه مهارت محوری و تخصص گرایی در کشور می گردد.
۶.

طراحی مدل بهینه مهارت های کارآفرینانه سازمانی، مبتنی بر حاکمیت شرکتی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۴۱ تعداد دانلود : ۱۵
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بهینه مهارت های کارآفرینانه سازمانی مبتنی بر حاکمیت شرکتی انجام شده است . این پژوهش با روش آمیخته و چند روشی انجام شده است . در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است .در بخش دوم و در بخش کمی در فاز اول، از روش معادلات ساختاری و در فاز دوم از کنترل فازی جهت استحصال مدل بهینه استفاده شده است.یافته ها نشان داد است وضعیت مطلوب برای داشتن یک سازمان کارآفرین مبتنی بر حاکمیت شرکتی در سازمانها ی دولتی ایران از ترکیب ابعاد عملکرد،پاسخگویی ،شفافیت ،ساختار هیات مدیره ،رعایت حقوق ذی نفعان و اخلاق حرفه ای حاصل می شود که در این فرایند نقش مهارت آموزی و یادگیری سازمانی بسیار مهم است.
۷.

استانداردسازی آموزش فنی و حرفهای برای مشاغل پرکاربرد حرفهی تنظیم کنندگان و متصدیان ماشین ابزار فلزکاری با توجه به رویکرد دیکوم(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : ۳۵ تعداد دانلود : ۹
در این تحقیق پس از بررسی مطالعات انجام شده بر استانداردسازی آموزش، اهمیت تدوین استانداردهای ارزشیابی و شایستگی مشاغل مختلف مورد بررسی قرار گرفت. تحقیقات انجام شده با توجه به رویکرد دیکوم مورد بررسی قرار گرفت و فلوچارت تدوین اسناد استاندارد فوق ارائه گردید. پس از انتخاب خبرگان و صاحبنظران مرتبط با حرفهی تنظیم کنندگان و متصدیان ماشین ابزار فلزکاری به روش گلولهی برفی، 8 عنوان شغل برای حرفهی فوق پیشنهاد شد. سپس مشاغل فرزکاری فلزات، تراشکاری فلزات و برشکاری و سنگزنی فلزات به عنوان پرکاربردترین مشاغل حرفهی موردنظر انتخاب شده و تکالیف پیشنهادی برای هرکدام از این سه شغل توسط کارگروه پیشنهاد گردید. در نهایت استانداردهای شایستگی و ارزشیابی مشاغل فوق با توجه به رویکرد دیکوم و بر اساس دستورالعمل سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تدوین گردید.
۸.

رابطه مهارت های ارتباطی با مهارت های کارآفرینی مهارت آموزان فنی و حرفه ای در شهرستان ابهر(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۳۴ تعداد دانلود : ۹
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی و مهارتهای کارآفرینی در بین دانشجویان فنی و حرفهای شهر ابهور بود. این پژوهش کاربردی با رویکرد توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل 1000 مهارت آموز است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 360 مهارت آموز به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه قرار گرفتند. در این تحقیق از دو ابزار استاندارد پرسشنامه مهارت های ارتباطی بارتون JE (1990) و پرسشنامه مهارت های کارآفرینی ساحل آیلین (2007) استفاده شد و ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 72% و 82% محاسبه شدند. در پژوهش حاضر از آزمون های آمار استنباطی کل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که بین مهارت های ارتباطی و مهارت های کارآفرینی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
۹.

تبیین مؤلفه های صلاحیت های حرفه ای ‌معلمان هنر(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۳۹ تعداد دانلود : ۱۹
پژوهش حاضر با هدف تبیین صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان هنر در دو بخش کمی و کیفی انجام شد. فاز اول پژوهش در چارچوب سنت پژوهش کیفی با استفاده از روش گراندد تئوری با رویکرد سیستماتیک انجام گردید. بر مبنای اصل اشباع نظری از تعداد 15 نفر از معلمان هنر با استفاده روش نمونه گیری هدفمند (گلوله برفی) مصاحبه نیمه ساختارمند اکتشافی به عمل آمد. برای سنجش اعتبار داده‌ها از روش سه سویه‌سازی استفاده گردید. روش تحلیل داده­ها در بخش کیفی، رویکرد گراندد تئوری بوده است. بر این اساس، داده­ها در طی سه مرحله کد‌گذاری (باز، محوری و انتخابی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتیجه خروجی فازکیفی 97 کد باز، 18 کد محوری و 8 کد گزینشی بود. روش پژوهش در فاز کمی، توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری بخش کمی شامل معلمان درس هنر شهر شیراز که 362 نفر بودند، شد که از این تعداد به روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 187 نفر بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از فاز کیفی بود که اعتبار محتوایی و صوری آن توسط 15 نفر از متخصصان تأیید گردید و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی انجام پذیرفت. پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 7/0 برآورد گردید. داده‌ها در بخش کمی با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS26 و 3 Smart pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های مربوط به بخش کیفی پژوهش نشان داد

آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۰