مقاله حاضر باهدف شناسایی و بررسی چالشهای حوزه آموزشهای مهارتی در ایران تدوینشده است. این پژوهش بر اساس رویکرد کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون از طریق تحلیل اسناد علمی و همچنین مصاحبه با 30 نفر از خبرگان علمی و اجرایی نظام آموزشهای مهارتی، اقدام به گردآوری دادهها و اطلاعات اولیه نمود. پس از کدگذاری اسناد علمی و مصاحبههای انجامشده، 161 مضمون پایه استخراج گردید که در 37 مضمون سازماندهنده دستهبندی شدند. بر اساس یافتههای پژوهش، چالشهای نظام آموزش مهارتی را میتوان در سطوح پنجگانه دستهبندی نمود که هرکدام از آنها دربردارنده مجموعهای از چالشهای اساسی هستند: 1) چالشهای زیر نظام مدیریت، راهبری و نظارت، 2) چالشهای زیرنظام هدایت تحصیلی و سنجش و پذیرش، 3) چالشهای زیرنظام تربیت هنرآموز و دبیر فنی و تأمین منابع انسانی، 4) چالشهای زیرنظام برنامه درسی و 5) چالشهای زیرنظام تأمین مالی و تخصیص منابع.