مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 8 زمستان 1398 شماره 2 (پیاپی 30) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

سنجش ابعاد کارآفرینی سازمانی مبتنی بر زنجیره ارزش در شرکت تعاونی های تولیدی روستایی استان گلستان (مورد مطالعه: شرکت تعاونی های تولیدی مرغداران گوشتی استان گلستان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کارآفرینی سازمانی زنجیره ارزش کارآفرینانه تعاون شرکت تعاونی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۴۷ تعداد دانلود : ۱۲۳
اﻣﺮوزه زنجیره ارزش کارآفرینانه رویﮑﺮد اﮐﺜﺮ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﺑﺮای دﺳﺖیﺎﺑﯽ ﺑﻪ آرﻣﺎنﻫﺎی ﭘﺎیﺪار ﺗﻮﺳﻌﻪ، از ﻃﺮیﻖ ﻧﻬﺎدیﻨﻪ ﮐﺮدن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺟﺎﻣﻊ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺎرآﻓﺮیﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺻﻮرت ﺧﻮاﻫﺪ ﭘﺬیﺮﻓﺖ. بر این اساس هدف از این پژوهش اعتبارسنجی ابعاد کارآفرینی سازمانی مبتنی بر زنجیره ارزش در شرکت تعاونی های تولیدی روستایی استان گلستان (مورد مطالعه: شرکت تعاونی های تولیدی مرغداران گوشتی استان گلستان) می باشد. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده، از ﻟﺤﺎظ ﻣﯿﺰان و درﺟﻪ ﮐﻨﺘﺮل، ﻣﯿﺪاﻧﯽ و از ﻟﺤﺎظ ﻧﺤﻮه ی ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت ﻧﯿﺰ از ﻧﻮع ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و از ﻟﺤﺎظ زﻣﺎﻧﯽ ﺟﺰو ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﮏﻣﻘﻄﻌﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ایﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﻣﻞ اﻋﻀﺎی ﺗﻌﺎوﻧﯽﻫﺎی ﻓﻌﺎل ﻣﺮغداران اﺳﺘﺎن گلستان ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی در ایﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ با کارآفرینی سازمانی بر زنجیره ارزش کارآفرینانه ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ که ﺑﺮﺣﺴﺐ ﻓﺮاواﻧﯽ (ﺗﻌﺪاد) ﺗﻌﺎوﻧﯽ ﻫﺎ در استان گلستان ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری 220 ﻧﻔﺮ مشخص گردید. در ﺑﺨﺶ ﮐﺎرآﻓﺮیﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد آﻧﺘﻮﻧﯿﮏ و ﻫﯿﺴﺮیﭻ (2001) و اﺳﭽﯿﭙﺮز و ﻫﻤﮑﺎران (2008) اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدیﺪه است. ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ روایﯽ از روش اﻋﺘﺒﺎر ﻣﺤﺘﻮایﯽ و اﻋﺘﺒﺎر ﺳﺎزه ای اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدیﺪ. ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ ﭘﺎیﺎیﯽ ﻧﯿﺰ از روش آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. نتایج حاصل از روایی و همچنین بررسی بارعاملی گویه ها نشان داد که کلیه متغیرهای پژوهش و مولفه های و گویه ها مربوطه از روایی مناسب برخوردار می باشند. لذا پیشنهاد می گردد تعاونی ها با در نظر داشتن نتایج این پژوهش، جهت بهره وری بیشتر و ماندن در عرصه رقابت راه را برای کارآفرینی سازمانی نیروها هموار سازند.
۲.

نقش آموزش های غیر رسمی در ایجاد مدل کارآفرینانه کسب و کارهای جدید(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدل کارآفرینی آموزشهای غیر رسمی عملکرد کسب و کار نوآوری سرمایه انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۸۶ تعداد دانلود : ۱۶۸
برای هر کسب و کاری توسعه کارافرینی نقش بسزایی دارد. هدف این پژوهش ارایه یک مدل کارافرینانه برای کسب و کارهای نوپاست که بر تاثیر نوآوری و آموزش های غیر رسمی متمرکز شده است. در مدل پژوهشی حاضر نقش آموزش های غیر رسمی بر عملکرد کسب و کار ها و براورد ساختن انتظار مشتریان بررسی می شود. مدل نظری مشتق شده بر روی داده های 100 کسب و کار نوپا در ایران مورد آزمایش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل PLS-SEM نشان داد آموزش های غیر رسمی بطور مستقیم بر عملکرد کسب و کارها تاثیرگذارست. یافته ها نشان داد سرمایه انسانی، یکی از عوامل تعیین کننده آموزش های غیر رسمی است. اثر واسطه ای آموزش های غیر رسمی و برآورد انتظار مشتری بر ارتباط میان کیفیت منابع انسانی و عملکرد کسب و کار کاملا مشهود بود.
۳.

برنامه ریزی شاخص های مهارت آموزی در آموزش عالی، درگاهی به سوی کاهش نابرابری های کیفیت آموزشی دانشگاه ها (پژوهش کیفی)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: مهارت آموزی کیفیت برابری آموزش عالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۹۴ تعداد دانلود : ۱۲۲
پژوهش حاضر به منظور شناخت شاخص های مهارت آموزی در دانشگاه جهت دسترسی برابر به کیفیت آموزش مهارت ها و ارائه مدل مفهومی برابری کیفیت آموزش مهارت ها در آموزش عالی با رویکرد کیفی تحلیل محتوای مضمونی یا تماتیک طراحی گردیده است . میدان تحقیقاتی آن اعضای هیات علمی و صاحب نظران مراکز تحقیقاتی بودند .این پژوهش با استفاده از روش کیفی تحلیل محتوا انجام گرفته است که به منظور تجزیه و تحلیل آن از سه مرحله کدگذاری استفاده گردید. برای این منظورتعداد 21 نفر از طریق نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد که به منظور تجزیه و تحلیل آن از سه مرحله کدگذاری استفاده گردید. جهت روایی آن از صاحب نظران مربوطه بهره گرفته شده است و برای پایایی آن با کدگذاری شش مصاحبه ، توافق یا هم خوانی با ضریب توافق89/0 محاسبه گردید. نتایج نشان داد ؛ جهت ایجاد برابری کیفیت مهارت آموزی در دانشگاه ها ، می توان به سه مرحله فرایند، خروج و بعد از خروج از دانشگاه ها و نه شاخص برنامه درسی مناسب ، امکانات آموزشی ، ارزشیابی درست ، رضایت دانش آموخته و استاد از مهارت آموزی دانشگاهی ، آموزش های تکمیلی و مهارتی ، اشتغال مرتبط با رشته تحصیلی ، کارآفرینی و اشتغال زایی، رضایت کارفرما و آموزش های ضمن کار اشاره کرد.
۴.

شناخت و تحلیل فتوت نامه ها در جهت ارتقاء مهارت آموزی و اخلاق حرفه ای معماران(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: مهارت آموزی فتوت نامه آموزش معماری فتوت نامه بنایان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۸۴ تعداد دانلود : ۱۶۵
اطلاعاتی از آموزش معماری در جهان سنت بر اساس آموزش فتوت نامه بنایان و دیگر فتوت نامه ها موجود است. فهم فتوت نامه ها، کشف تعامل بین معماران در شهرها، ارزش های اخلاقی حاکم بین آن ها و روش های آموزش دغدغه و ضرورت اصلی تحقیق است. مطالعه با هدف اصلی شناخت و تحلیل فتوت نامه های مرتبط با معماری و یافت راه کارها و روش هایی جهت ارتقاء مهارت آموزی و اخلاق حرفه ای معماران است. روش تحقیق تاریخی تفسیری، با بررسی اسناد و مدارک موجود ابتدا سعی در شناخت آموزش سنتی مهارت معماری و سپس با نگاه انتقادی و تحلیلی روش آموزش، سیر تاریخی و ارزش های آموزشی بیان می شود. برای شناسایی بهتر موضوع، اسناد، کتاب ها و نشریات بیشتر مورد اهمیت بود. در سازماندهی اطلاعات از ذهنیت وگردآوری بر مبنای عنوان و زمان استفاده شده است. در مهارت آموزی معماران در جهان سنت مباحث فکری و نظری در کنار آموزش عملی به شاگردان انتقال و اخلاق حرفه ای به آنها آموخته می شد. می توان مفاهیمی برای ارتقاء آموزش فن و مهارت معماری امروز و ورود به حرفه ساخت بناها فرا گرفت؛ شامل همکاری دانشجو با یک استاد در چند ترم متوالی، کم بودن تعداد دانشجو برای استاد، اضافه شدن فعالیت های عملی و کارآموزی، استعدادیابی دانشجویان برای ادامه تحصیل و ورود به بازارکار است.
۵.

بررسی اثر مدیریت کیفیت جامع (TQM) بر رضایت مشتریان؛ مورد مطالعه مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کیفیت مدیریت کیفیت جامع (TQM) رضایت مشتریان آموزش فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶۷ تعداد دانلود : ۷۸
مدیریت کیفیت جامع یکی از موفق ترین فلسفه های مدیریتی است. در بین عناصر ضروری مدیریت کیفیت جامع، تمرکز بر رضایت مشتری مهم ترین عنصر است. بنا بر این کلید اجرای موفق مدیریت کیفیت جامع، شناسایی متغیر های کلیدی رضایت مشتری است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مدیریت کیفیت جامع (TQM) بر رضایت مشتریان است. روش شناسی پژوهش به صورت طرح مطالعات همبستگی جامعه آماری مربیان و کارشناسان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران است. این افراد به صورت تصادفی به تعداد 130 نفر بر اساس مدل حجم نمونه کوکران انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. روش تجزیه و تحلیل آماری به صورت توصیفی و استنباطی رگرسیون چند متغیر خطی است نتایج به دست آمده حاکی از ارتباط 37 درصدی میان مدیریت کیفیت جامع و رضایت مشتریان است. نتایج این تحقیق مشخص می کند به کار گیری سیستم مدیریت کیفیت جامع تا حد زیادی می تواند رضایت مشتریان را اعمال کند.
۶.

شناسایی پارامترهای موثر بر بازاریابی الکترونیکی در کسب و کار الکترونیک با استفاده از الگور یتم های درخت تصمیم (مطالعه موردی: سامانه الکترونیکی مراکز فنی و حرفه ای)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: بازاریابی الکترونیک کسب و کار الکترونیک الگوریتم های درخت تصمیم داده کاوی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵۶ تعداد دانلود : ۸۸
بازاریابی الکترونیکی به عنوان بازاریابی محصولات و خدمات با استفاده از کانال های دیجیتالی توصیف شده است که این تعریف به روند استفاده از تکنولوژی های دیجیتالی برای به دست آوردن مشتریان و ایجاد ترجیحات مشتری، تبلیغ نام تجاری، حفظ مشتریان و افزایش فروش توسعه یافته است. هدف پژوهش حاضر شناسایی پارامترهای موثر بر بازاریابی الکترونیکی در کسب و کار الکترونیک با استفاده از الگور یتم های درخت تصمیم می باشد. این پژوهش با استفاده از تکنیک های داده کاوی نظیر ) (C&R Tree و ) (Chaid و ) (C5.0 در سایت فروشگاه اینترنتی مبلمان خوگر با بررسی بازاریابی الکترونیکی و عوامل مرتبط با آن نظیر شاخص های سهولت، سودمندی، اعتماد، درک ریسک ها، فرهنگ دیجیتالی مصرف کننده، مسئولیت پذیری، تأثیر محیط دیجیتالی، تبلیغات دهان به دهان و پیشنهاد و انتقاد تولیدات و محصولات به عنوان ورودی ها و شاخص بازاریابی الکترونیکی به عنوان خروجی مورد ارزیابی قرار گرفت و برآورد دقت مدل ها در دو وضعیت آموزش و آزمایش معین شد که روش (Chaid Tree) روش مطلوب تری را نسبت به بقیه روشها به همراه دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵