الگوی مسئولیت اجتماعی دانشگاهی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر بر آن بود تا الگوی مسئولیت اجتماعی دانشگاهی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی و با تکیه بر اندیشه مقام معظم رهبری را کشف نماید، تا الگویی برای دانشگاه های جمهوری اسلامی در راستای نقش آفرینی موثر در جامعه اسلامی ایرانی فراهم کند و نیز زمینه ساز ایجاد ابزاری اثربخش برای تقویت نظام حکمرانی جمهوری اسلامی ایران با محوریت دانشگاه ها باشد؛ روش: در این راستا از روش نظریه پردازی داده بنیاد با رویکرد نظام مند استفاده شد و داده ها از تحلیل بیانات، پیام ها و نامه های مقام معظم رهبری در حوزه دانشگاه استخراج گردید. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که مقوله های اصلی (20 مقوله) حول محور «نقش آفرینی دانشگاه در تحقق پیشرفت اسلامی ایرانی» سازمان دهی شده اند. این مقوله ها در ارتباط با شرایط علی، زمینه ای و مداخله گر و با تمرکز بر راهبردهای کنش و پیامدهای نقش آفرینی دانشگاه در این چارچوب، به الگویی منسجم تبدیل شده اند. نتیجه گیری: الگوی ارائه شده می تواند به عنوان راهنمایی برای دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران جهت ایفای نقش مؤثر در پیشرفت جامعه اسلامی ایرانی و تقویت نظام حکمرانی استفاده شود.The model of university social responsibility based on the discourse of the Islamic Revolution
purpose: The present study was to discover the model of university social responsibility based on the discourse of the Islamic revolution and relying on the opinions of the Supreme Leader, to provide a model for the universities of the Islamic Republic in order to play an effective role in the Iranian Islamic society, and also lay the groundwork for creating a tool be effective for strengthening the governance system of the Islamic Republic of Iran, centered on universities;Method:In this regard, the grounded theory method with a systematic approach was utilized. The data were extracted from the analysis of statements, messages, and letters of the Supreme Leader regarding universities.Findings:The results of the data analysis revealed that the main categories (20 categories) were organized around the central theme of "the role of universities in achieving Islamic-Iranian progress." These categories were structured based on causal, contextual, and intervening conditions, with a focus on action strategies and the outcomes of the university's role within this framework, leading to the development of a coherent model.Conclusion:The proposed model can serve as a guideline for universities in the Islamic Republic of Iran to play an effective role in advancing the Islamic-Iranian society and strengthening the governance system.