تحلیل موانع ازدواج از منظر دانشجویان: مطالعه مقایسه ای بین دانشگاه شاهد و دانشگاه امیرکبیر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: ازدواج از مهم ترین رسوم معمول در تمام جوامع است که به دلیل نقش مهم آن در فراهم کردن ساختار و زیربنای تشکیل خانواده و گسترش نسل، مهم ترین و بنیادی ترین نوع ارتباط معرفی شده است. بررسی موانع ازدواج از دیدگاه دانشجویان می تواند به شناسایی چالشهای اجتماعی و فرهنگی خاص جوانان ایرانی کمک کند و ابزارهای مؤثری برای سیاستگذاری در جهت تسهیل ازدواج ارائه دهد. این مطالعه، با مقایسه تفاوتها و شباهتها بین دو دانشگاه، به درک عمیق تری از عوامل مؤثر بر تصمیم گیری ازدواج در بین دانشجویان این دو محیط آموزشی می پردازد. هدف پژوهش حاضر، بررسی موانع ازدواج در بین دانشجویان دانشگاه شاهد و امیرکبیر بود. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، 20313دانشجوی دانشگاه شاهد و امیرکبیر و نمونه آماری آن، 391 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران به شیوه طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته ای با 25 سؤال بسته پاسخ در طیف پنج درجه ای لیکرت و پایایی 807/0 مطابق آلفای کرونباخ بود. برای تجزیه و تحلیل، از روشهای توصیفی و استنباطی، در قالب نرم افزار اس.پی.اس.اس. استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که موانع اقتصادی، مهم ترین عامل بازدارنده ازدواج با میانگین 3.1893 بوده و پس از آن، موانع اجتماعی با میانگین 3.0462 قرار دارند. موانع فرهنگی و فردی به ترتیب با میانگینهای 2.6546 و 2.0619 اهمیت کمتری داشته اند. مقایسه بین دانشجویان دو دانشگاه نشان داد که دانشجویان دانشگاه شاهد، موانع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مهم تر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر دانسته اند. همچنین، تفاوت معناداری در نگرش نسبت به موانع فردی مشاهده نشد. به طور کلی، نتایج نشان دهنده نقش عمده موانع اقتصادی در کاهش تمایل دانشجویان به ازدواج بوده است. نتیجه گیری: موانع اقتصادی بهترین پیش بینی کننده برای ازدواج محسوب می شوند."Analysis of barriers to marriage from the perspective of students: a comparative study between Shahid University and Amirkabir University
Aim: Marriage is one of the most significant traditions in all societies, recognized as the most essential and fundamental type of relationship due to its crucial role in establishing the structure and foundation of family formation and generational continuity. Marriage not only impacts an individual's physical and mental health but also plays a pivotal role in their transition to adulthood. Furthermore, marriage is neither an absolute nor a context-independent phenomenon; rather, it evolves within the temporal and societal framework of each community. Investigating the barriers to marriage from the viewpoint of students can help identify the specific social and cultural challenges faced by Iranian youth and offer effective tools for policy-making aimed at facilitating marriage. This study, by comparing the differences and similarities between two universities, seeks to provide a deeper understanding of the factors influencing marriage decisions among students in these educational environments. The present research aims to examine the obstacles to marriage among students at Shahed University and Amirkabir University.Method: The research approach was applied in nature and descriptive-survey in terms of data collection. The statistical population consisted of 20,313 students from Shahed and Amirkabir universities, with a sample size of 391 students determined using Cochran's formula and selected through stratified sampling. The data collection instrument was a researcher-developed questionnaire with 25 closed-ended questions rated on a five-point Likert scale, and its reliability, measured by Cronbach's alpha, was 0.807. Descriptive and inferential statistical methods were utilized for analysis using SPSS software. Results: Results indicated that economic barriers were the most significant deterrent to marriage, with a mean score of 3.1893, followed by social barriers with a mean score of 3.0462. Cultural and individual barriers, with mean scores of 2.6546 and 2.0619, respectively, were of lesser importance. Comparisons between the students of the two universities revealed that students from Shahed University perceived economic, social, and cultural barriers as more significant than those from Amirkabir University. No significant difference was observed in perceptions of individual barriers. Overall, the findings underscore the predominant role of economic barriers in reducing students' willingness to marry.