تحلیل مدل های سواد رسانه های اجتماعی به عنوان پارادایم نوین سواد رسانه ای با تمرکز بر واکاوی مدل های SoMeLit و SMILE
آرشیو
چکیده
هدف: با ظهور رسانه های اجتماعی که منجر به کاربرد سازه های وب 2 در رسانه ها شده است، نوع استفاده از این ابزار و محتوای تولیدشده توسط کاربر به دغدغه مهمی برای جوامع تبدیل شده است؛ به گونه ای که استفاده از پتانسیل ها و اجتناب از آسیب ها مستلزم ایجاد و کاربست مفهومی تحت عنوان سواد رسانه های اجتماعی است. هدف این تحقیق واکاوی مفاهیم، ابعاد و مدل های سواد رسانه های اجتماعی است.روش شناسی پژوهش: در این تحقیق ابتدا سواد رسانه ای و سواد رسانه های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس کلیه مدل های سواد رسانه های اجتماعی طی دو دهه اخیر شناسایی و واکاوی شده است. برای مفهوم سازی دقیق سواد رسانه های اجتماعی نیز از دو مدل کاربردی و معتبر SoMeLit و SMILE استفاده شده است.یافته ها: یافته ها نشان می دهد طی دو دهه اخیر مدل های سواد رسانه ای اجتماعی شامل مدل یکپارچه چندبعدی فاف و رودیگر، مدل خودمختاری SDT، مدل مبتنی بر مهارت و فرآیند محور فستل، مدل CSML و PSML تام پلین، مدل SoMeLit، مدل SMILE و مدل هابز ایجاد و به منظور توصیف ساختار ایستا و فرآیند پویای سواد رسانه های اجتماعی به کار گرفته شده اند.بحث و نتیجه گیری: مدل های سواد رسانه های اجتماعی با بررسی ساختارهای شناختی و عاطفی از طریق رویکردهای مختلف به دنبال ایجاد مهارت های رمزگشایی، ارزیابی و ایجاد ارتباط در حوزه های بازنمایی و تعامل هستند و نقش خود را در انتخاب و درگیر شدن با محتوای رسانه های اجتماعی تصدیق می کنند.Analysis of Social Media Literacy Models as a New Paradigm of Media Literacy with a Focus on Examining the SoMeLit and SMILE Models
Objective: With the emergence of social media, which has led to the application of Web 2.0 constructs in media, the manner of using these media and the user-generated content has become a significant concern for societies. Utilizing potentials and avoiding harms necessitates the establishment and application of a concept known as social media literacy. The aim of this research is to explore the concepts, dimensions, and models of social media literacy. Research Methodology: In this study, social literacy and social media literacy are first examined. Then, all models of social media literacy identified and analyzed over the past two decades are discussed, utilizing two practical and valid models, SoMeLit and SMILE, for precise conceptualization of social media literacy. Findings: The findings indicate that in the last two decades, social media literacy models have included the integrated multidimensional model of Faf and Rüdiger, the SDT autonomy model, the skill and process-oriented model of Festl, the CSML and PSML models of Tamplin, the SoMeLit model, the SMILE model, and the Habz model, which have been created and employed to describe the static structure and dynamic process of social media literacy. Discussion and Conclusion: Social media literacy models seek to create skills for decoding, evaluating, and establishing communication in the realms of representation and interaction by examining cognitive and emotional structures through various approaches, affirming their role in selecting and engaging with social media content.