زمینه ها و بسترهای تولید و انتشار اخبار جعلی از منظر قرآن کریم
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر شناسایی بسترهای و زمینه های تولید و انتشار اخبار جعلی از منظر قرآن کریم است. روش شناسی پژوهش: این تحقیق با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شده است. داده های تحقیق از نوع کتابخانه ای است که با مراجعه به متن، ترجمه و کتب تفسیر قرآن گردآوری شده است. یافته ها: مراجعه به آیه های قرآن کریم نشان می دهد بسترها و زمینه های تولید و انتشار اخبار جعلی عبارت است از: «باورها و اعتقادات»، «رویدادها/ بحران های امنیتی و نظامی»، «رویدادها/ موضوعات/ تحولات سیاسی»، «تمایلات انسانی»، «جایگاه اجتماعی»، «جهل و غفلت»، «مصیبت ها و سختی ها»، «خصومت و دشمنی»، «خلقیات و روحیات (فردی/ گروهی/ قومی)»، «دنیاپرستی»، «مشکلات و رذایل معنوی». بحث و نتیجه گیری: بعضی از بسترها و زمینه های تولید و انتشار اخبار جعلی ذیل حوزه بینشی قرار می گیرد، مانند: «جهل»، «غفلت»، «خرافه گرایی». بعضی دیگر از زمینه ها و بسترها ذیل حوزه گرایشی جای دارد، مانند: «کمال گرایی»، «روحیه لجبازی در افراد، گروه ها یا اقوام»، و بعضی دیگر ذیل حوزه کنشی قرار دارد، مانند: «جنگ های نظامی» یا «رویدادهای سیاسی و امنیتی». یافته های تحقیق به ما در مواجهه با تولید و انتشار اخبار جعلی و پیشگیری از آن کمک می کند.Contexts and Foundations of the Production and Dissemination of Fake News from the Perspective of the Holy Quran
Objective: The purpose of the present research is to identify the contexts and foundations of the production and dissemination of fake news from the perspective of the Holy Quran.
Research Methodology: This research has been conducted with a qualitative approach and using the thematic analysis method, and its data is of a library type, which has been collected by referring to the text, translation, and books of Quranic interpretation.
Findings: Referring to the verses of the Holy Quran shows that the contexts and foundations of the production and dissemination of fake news are: "Beliefs and Convictions", "Security and Military Events/Crises", "Political Events/Issues/topics", "Human Tendencies", "Social Status", "Ignorance and Negligence", "Afflictions and Hardships", "Hostility and Enmity", "Characteristics and Mentalities (Individual/Group/Ethnic)", "Worldliness", and "Spiritual Problems and Vices".
Discussion and Conclusion: Some of the contexts and foundations of the production and dissemination of fake news fall under the cognitive domain, such as "ignorance", "negligence", and "superstition". Some others fall under the attitudinal domain, such as "perfectionism", "obstinate mentality in individuals, groups, or ethnicities", and some others fall under the behavioral domain, such as "military wars" or "political and security events". The research findings help us in dealing with the production and dissemination of fake news and preventing it.